خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر تأثیر رسانههای مصرفی بر سبک زندگی روستایی شهرستان گیلانغرب می باشد.روش شناسی: با توجه به کمی بودن این پژوهش و ماهیت موضوع مورد مطالعه روش توصیفی به عنوان روش اصلی این پژوهش انتخاب گردیده است و تکنیک به کارگیری برای گردآوری اطلاعات پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه افراد 15 ساله به بالای روستایی شهرستان گیلانغرب بوده که جمعیتی در حدود 44430 نفر میباشد. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 381 نفر است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه میباشد که شامل 172 گویه بود این پرسشنامه علاوه بر اطلاعات فردی پاسخگویان، ابعاد سبک زندگی (سلامت و تندرستی، هنجارهای مصرفی، اوقات فراغت، نوع تغذیه) را در سطح سنجش فاصلهای مورد سنجش قرار داده است. رواﻳﻲ پژوهش ﺑﻪ ﺷﻴﻮه اﻋﺘﺒﺎر محتوی و ﺑﺎ ﻣﺮاﺟﻌﻪ و ﺗﺒﺎدل ﻧﻈﺮ ﺑﺎ اﻓﺮاد ﻣﺘﺨﺼﺺ و ﺻاحبنظر ﺗﻀﻤﻴﻦ گردیده است. مقدار CVR به دست آمده 83/. است. در اﻳﻦ پژوهش ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ پایایی اﺑﺰار اﻧﺪازهﮔﻴﺮی، از آﻟﻔﺎی ﻛﺮوﻧﺒﺎخ اﺳﺘﻔﺎده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در ﺳﻄﺢ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ از ﺟﺪاول ﺗﻮزﻳﻊ ﻓﺮاواﻧﻲ و در سطح اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﻲ بسته به مقیاس متغیرها و اهداف مورد نظر از آزمون ضریب همبستگی پیرسون (با توجه به سطح سنجش فاصلهای آنها)، رگرسیون چند متغیره (برای شناخت اهمیت نسبی متغیرهای مستقل در پیش بینی سبک زندگی)، آزمون آنالیز واریانس یک طرفه (با توجه به سطح سنجش فاصلهای آنها)، تحلیل مسیر (تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته) استفاده شده است. تمامی فرایند تجزیه و وتحلیل نتایج حاصله با استفاده از نرم افزار Spss صورت گرفته است.یافته ها: نشان داد که در سالهای اخیر سبک زندگی روستایی دستخوش تغییراتی در ابعاد سلامت و تندرستی، هنجارهای مصرفی، اوقات فراغت و نوع تغذیه شده است. بین میزان استفاده از رسانهها با سبک زندگی در جامعه روستایی رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد. بین مصرف رسانهای با شاخصهای سبک زندگی روستایی در همه ابعاد آن رابطه معنادار مثبتی وجود دارد. یعنی با افزایش مصرف رسانه ها، سبک زندگی روستایی مدرنتر میشود. نتیجه این که مصرف رسانهای میتواند در تغییرات سبک زندگی نقش داشته باشند و اثرات خاصی را بر سبک زندگی چه در بعد سنتی و چه مدرن داشته باشد. به طوری که هر چه میزان مصرف رسانهای بیشتر باشد، میزان سبک زندگی به سمت مدرن شدن پیش میرود و رسانهها نقشی مؤثرتر در دگرگونی سبک زندگی روستائیان گیلانغرب ایفا کردهاند.
Objective: The present study is the effect of consumer media on rural lifestyle in Gilane Gharb.Methodology: Due to the smallness of this research and the nature of the subject, the descriptive method has been selected as the main method of this research. And is a technique used to collect survey information. The statistical population includes all people aged 15 and over in rural areas of Gilangharb city, which has a population of about 44430 people. The sampling method is multistage cluster and the sample size according to Cochran's formula is 381 people. The data collection tool was a questionnaire that included 172 items. In addition to the personal information of the respondents, this questionnaire measured the dimensions of lifestyle (health and well-being, consumption norms, leisure, type of nutrition) at the distance measurement level. The amount of CVR obtained is 0/83.To analyze the data at the descriptive level of frequency distribution tables and at the inferential level depending on the scale of variables and the objectives of the Pearson correlation coefficient test (according to their distance measurement level), multivariate regression (to recognize the relative importance of independent variables in prediction Lifestyle), one-way analysis of variance (according to their level of distance measurement), path analysis (to determine the direct and indirect effects of independent variables on the dependent variable) have been used. The whole process of analyzing the results has been done using Spss software.Results: The result is that media consumption can play a role in lifestyle changes and has specific effects on lifestyle both in traditional and modern dimensions. As the amount of media consumption is higher, lifestyle moves toward modernization, and the media play a more effective role in changing the lifestyle of the Gilane Gharb villagers.
ملخص الجهاز:
این در حالی است که جامعه روستایی و عشایری کشور نیز به عنوان جامعه در حال گذار دستخوش این تغییرات و دگرگونی بوده است، ولی در تحلیل جامعه شناختی مورد توجه قرار نگرفته است مشاهدات مکرر محققان از روستا و عشایر در سال های اخیر مبین تغییراتی است که در زندگی روستاییان و عشایر به وجود آمده است، تغییراتی که علاوه بر الگوی مصرف در ساختارهایی همچون همبستگی، نوآوری، فردگرایی و روحیه تعاون و به طور کلی در سبک زندگی آمده است.
به نظر میرسد سبک مصرف رسانهای (میزان و نوع برخورداری از رادیو، مطبوعات، تلویزیون و انواع دستگاههای صوتی- تصویری) و نیز نگاه مردم به سبک زندگی سنتی و مقایسه آن با سبک زندگی شهری و مدرن میتواند در نگاه آنها به وضع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادیشان تأثیر گذاشته و از این طریق در تحولات کلی روستاهای شهرستان گیلانغرب نقش مؤثری داشته باشد.
بین نوع برنامههای رسانههای مصرفی مورد استفاده و سبک زندگی روستایی رابطه معناداری وجود دارد.
با توجه به نتایج بدست آمده جدول (5) مقدار معناداری محاسبه شده بین دو دامنه که برابر با صفر میباشد و چون این عدد کوچکتر از 05/0 است، که با اطمینان 95% میتوانیم فرضH0 را رد کنیم لذا بین دو متغیر نوع رسانههای مصرفی مورد استفاده و سبک زندگی روستایی رابطه معناداری وجود دارد.
The Canola false chinch bugs, Nysius cymoides (Hem: Lygaeidae), a threat to canola fields in Kermanshah province Abbas Ali Zamani Associate professor, Department of Plant Protection, College of Agriculture, Razi University, Kermanshah, Iran.
com Hamid-Reza Pourian Assistant professor, Department of Plant Protection, College of Agriculture, Razi University, Kermanshah, Iran.