خلاصة:
هدف مقاله حاضر،بررسی امکانات کاوشگری موسیقایی برای یادگیری به شیوهی فبک بود. پرسشهای پژوهش عبارتاند از کاوشگری موسیقایی چیست؛چه امکاناتی برای آموزش موسیقی فراهم میکند.روششناسی پژوهش،کیفی از نوع توصیفی-تحلیلی است.مقاله با کاربرد مؤلفههای دانش موسیقایی به طراحی سه شیوه ماهیت هستی شناختیِ اثر موسیقایی؛موسیقی چونان اثر زیباشناختی؛موسیقی بمثابه کنش اجتماعی به استخراج مفاهیم از محرکها پرداخت.شیوهی گردآوری اطلاعات،کتابخانهای با بررسی سبکهای موسیقی کلاسیک جهانی1900تا1950میلادی و پس از1950بود.محرکها:دو اثر از جان کیج،اثری از کلود دبوسی، اثری از پندرسکی بود.کاوشگری موسیقایی،روش تجهیز دانشآموزان به تواناییهای زبانی و شناختی،با ترکیبی از تحلیلهای تکنیکی و تجربههای زیباشناختی است؛نتیجهی یادگیری موسیقی با کاوشگری به دانشآموزان میآموزد چگونه موسیقی بمنزلهی یک پدیدهی اجتماعی عمل میکند؛با ارائه ابزاری از جمله مفاهیم و واژگان موسیقایی به آنها مهارت و قدرت گفتگو پیرامون آثار موسیقایی میبخشد. برای نهادینه کردن مفاهیم تاریخی در ذهن و افزایش توانایی دانشآموزان در آهنگسازی یا تنظیم،فعالیتهایی با تلفیق کاوشگری اجتماعی و موسیقایی پیشنهاد میشود.
The purpose of this article was to investigate the possibilities of Musical Inquiry for use in P4C.the questions are:what is Musical Inquiry?What facilities does it provide for Music Education?the methodology is descriptive-analytical.the article uses the components of musical knowledge to design three methods of musical inquiry.the method of data acquisition was library research;study of classical music styles from1900to1950 and after1950.stimulies:two works by Cage,a work by Debussy,a work by Penderesky. Musical inquiry is a method to equip students with linguistic-cognitive abilities,with a combination of technical analysis and aesthetical experiences. Learning music by Inquiry, teaches the students how music acts as a social phenomenon;it provides them with the tools and concepts of musical terminology to give them the skill and power to talk about musical works. Activities with a combination of Social and Musical Inquiry are suggested to systematize historical concepts in the mind and increase student’s abilities to composing or arrangement.