خلاصة:
مقدمه: خودناتوان سازی از جمله مکانیسم های دفاعی جهت حفظ اعتماد به نفس هنگام شکست خوردن میباشد. هدف این تحقیق بررسی رابطهی بین سبک های دلبستگی و طرحواره های ناسازگار اولیه با خود ناتوان سازی در دانشجویان دانشگاه مراغه بود.
روش کار: در این پژوهش از روش تحقیق توصیف همبستگی استفاده شد. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشجویان دانشگاه مراغه در سال تحصیلی 1397-98 بود. از جامعه مذکور با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد 300 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات ازپرسش نامه های سبک دلبستگی هازن و شیور ، طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ و مقیاس خود ناتوان سازی جونز و رودوالت استفاده شد. به منظور تحلیل یافته ها از رگرسیون چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS 24 استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین طرحواره های ناسازگار اولیه با خود ناتوان سازی رابطهی معنا داری دارند ( 01/0 P) و همچنین از بین سبک های دلبستگی، بین سبک دلبستگی نا ایمن اجتنابی و نا ایمن دوسوگرا با خودناتوان سازی رابطه معناداری وجود دارد ( 01/0 P). اما بین سبک دلبستگی ایمن با خود ناتوان سازی رابطه معنادار وجود ندارد.
نتیجه گیری: سبک های دلبستگی نا ایمن و دوسوگرا و طرحواره های ناسازگار اولیه میتوانند منجر به خودناتوان سازی در دانشجویان شوند.
Introduction: Self-malformation is one of the defense mechanisms for maintaining self-esteem during failure. The purpose of this study was to investigate the relationship between attachment styles and early maladaptive schemas with self-handicapingin Maragheh University students.
Methods: In this research, the correlation descriptive method was used. The statistical population of this study included all students of Maragheh University in the academic year of 1397-98. A random sample of 300 students was selected as the sample from this society. For collecting information, Hazen and Shire's attachment style letters were used, early Young's maladaptive schemas, and Jones and Rodwell's self-maladaptation scale. In order to analyze the findings, multivariate regression and Pearson correlation coefficient were used using SPSS 24 software.
Results: The results of the study showed that there is a significant relationship between early maladaptive schemas and self-handicaping (P
Conclusion: Unsafe and ambivalent attachment styles and early maladaptive schemas can lead to self-malformation in students.