خلاصة:
عوامل موفقیت مدیریت دانش در سازمان های نظامی از زوایای مختلف در تحقیقات گوناگون مورد بحث و بررسیقرار گرفته و مورد کاوی های مختلفی در سازمان ها و شرکت ها در جهان برای بررسی این عوامل صورت گرفته است.در این مقاله سعی شده تا با دیدگاهی متفاوت این عوامل در چرخه مدیریت دانش یعنی کسب و تولید دانش، عرضه وبه اشتراک گذاری دانش و به کارگیری دانش استخراج شده و چارچوبی برای این عوامل ارائه شود. همچنین اولویتاین عوامل در هر مرحله با استفاده از آزمون های مناسب آماری مشخص می شود. بر اساس نتایج به دست آمده ازاین تحقیق، 13 عامل رتبه اول تا هفتم را در بین عوامل اولویت دار در سه مرحله فرایند کسب، عرضه و به کارگیریدانش به خود اختصاص داده اند و از میان آن ها، عوامل مشوق های انگیزشی مناسب، حمایت مدیریت ارشد،یادگیری مداوم و فضای آزاد سازمانی بیشترین فراوانی را در هر سه فرایند داشته اند.
ملخص الجهاز:
بر اساس نتايج به دست آمده از اين تحقيق ،١٧ عامل رتبه اول تا هفتم را در بين عوامل اولويت دار در سه مرحله فرايند کسب ، عرضه و به کارگيري دانش به خود اختصاص داده اند و از ميان آن ها، عوامل مشوق هاي انگيزشي مناسب ، حمايت مديريت ارشد، يادگيري مداوم و فضاي آزاد سازماني بيشترين فراواني را در هر سه فرايند داشته اند.
تداوم کار و شغل ، ايجاد حس وفاداري در کارکنان ، ايجاد اعتماد بين افراد، حمايت مديران ارشد و ساختار پاداش دهي سازمان از عوامل موفقيت مديريت دانش در اين سازمان برشمرده شده است (٢٠٠٨ ,.
جدول ٣ – يافته هاي تحقيق )به تصویرصفحه مراجعه شود) )به تصویرصفحه مراجعه شود) منابع ١٠,٠٧ ٤,٤٣ ٠,٠٠١ ٢,٢٦ ١,١٧ ٣,٣٦ H١ و عرضه توليد، فرآيند سه در تاثير بالاترين داراي عامل بندي٧ رتبه ٤- نتايج جدول دانش بکارگيري (با رتبه بندي فريدمن ١) عامل موثر توليد دانش عرضه دانش به کارگيري دانش مشوق ها و مشوق ها و حمايت و رهبري 1 عوامل انگيزشي مناسب عوامل انگيزشي مناسب مديريت ارشد کانالهاي انتقال 2 کار تيمي ساختار دانشي دانش حمايت و رهبري حمايت و رهبري 3 يادگيري مداوم مديريت ارشد مديريت ارشد توانمندسازي 4 يادگيري مداوم اعتماد کارکنان فضاي آزاد 5 فرهنگ آموزش کارکنان سازمان درگيري و فضاي آزاد 6 فرهنگ مشارکت کارکنان در امور سازمان استراتژي و هدف مشوق ها و عوامل 7 امنيت شغلي در مديريت دانش انگيزشي مناسب بررسي ميزان اهميت عوامل موفقيت در مراحل مختلف فرايند مديريت دانش با توجه به اينکه مقدار p-value براي همه سوالات بيش از ٠,٠٥ بود لذا مي توان از آزمون هاي توزيع تي استفاده کرد .