خلاصة:
جامعه آماری این پژوهش 117 نفر از کارکنان دانشگاه های اجا می باشد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش از نوع توصیفی پیمایشی محسوب میشود. مدل تحقیق با نمونه ای - متشکل از 173 نفر از کارکنان و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد سنجش قرار گرفت. متغیرهای مستقل تحقیق توانمندسازی، کارگروهی و آموزش کارکنان بوده و متغیر وابستهتحقیق تعهد سازمانی است. اطلاعات لازم برای تحقیق حاضر با استفاده از پرسشنامه استاندارد جمع آوری و برای تحلیل اولیه داده ها از SPSS و برای آزمون فرضیه های مدل، از مدلسازی معادلات ساختاری ) SEM ( استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد کارگروهی، توانمندسازی و آموزش کارکنان بر تعهد سازمانی در یکی از دانشگاههای اجا تأثیرگذار است. آموزش کارکنان بیشترین تاثیر را بر تعهدسازمانی داشته و کارگروهی و توانمندسازی در رتبه های بعد قرار دارند. همچنین با توجه به t-Value های بدست آمده نشان داده شده است که متغیرها از سطح معناداری خوبی برخوردارند. متناسب با نتایج بدست آمده پیشنهادات کاربردی ارائه شده است.
The statistical population of this study is 117 employees of AJA universities. The present research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. The research model was evaluated with a sample - consisting of 173 employees and using a simple random sampling method. The independent variables of the research are empowerment, group work and staff training and the dependent variable of the research is organizational commitment. The necessary information for the present study was collected using a standard questionnaire and SPSS was used for initial data analysis and structural equation modeling (SEM) was used to test the model hypotheses. It is effective in one of the AJA universities, staff training has the greatest impact on organizational commitment, and teamwork and empowerment are in the next ranks, and also according to the obtained t-values, it has been shown that the variables have a good level of significance. In accordance with the obtained results, practical suggestions are presented.
ملخص الجهاز:
از سوي ديگر با توجه به اينکه بهره برداري از سرمايه گذاريها و دستيابي به اهداف و برنامه هاي پيش بيني شده بستگي کامل به نيروي انساني متعهد دارد که نسبت به اهداف و سياست هاي سازمان شناخت کامل داشته باشد و با استفاده از يک نظام آموزشي صحيح و جامع به طور مستمر با دريافت آموزش هاي مورد نياز ضمن افزايش دانش علمي، بر مهارت عملي خود بيافزايد.
با توجه به اين که حضور کارکنان با تعهد سازماني پايين مي تواند تبعات منفي را براي سازمان ها به همراه آورد و سبب کاهش بهره وري و عملکرد سازمان شود؛ لذا هدف از اين پژوهش بررسي ميزان تعهد سازماني کارکنان يکي از دانشگاه هاي اجا دانشگاه ميباشد تا با هوشيار نمودن مسئولان مربوطه زمينه ي بکارگيري، آموزش و حفظ کارکنان لايق ، کارآمد و متعهد به سازمان را فراهم و با کاهش هزينه هاي ناشي از ترک خدمت ، غيبت ، تأخير و ..
جامعه آماري تحقيق ، کارکنان يکي از دانشگاه هاي اجا ميباشد و تلاش شده است تاثير ابعاد اين متغيرها در قالب ٣ فرضيه بر روي تعهد سازماني مورد مطالعه قرار گيرد.
در اين تحقيق تلاش خواهيم کرد پاسخگوي اين سوال باشيم که آيا توانمندسازي، کارگروهي و آموزش کارکنان بر روي تعهد سازماني کارکنان يکي از دانشگاه هاي اجا تاثير معناداري دارند؟ فرضيه هاي تحقيق ➢ توانمندسازي کارکنان بر تعهد سازماني، تأثير مثبت و معنادار دارد.
پيشينه تحقيق ادريس محمودي و عباس سپهيار(١٣٩٦) درمقاله خود تحت عنوان "بررسي تاثير عوامل توانمندسازي و آموزش کارکنان بر تعهد سازماني (مورد مطالعه : سازمان تامين اجتماعي شهرستان اهواز) نشان دادند توانمندسازي بر تعهد سازماني تأثير مثبت و معناداري دارد.