خلاصة:
ﭼﮑﯿﺪه
اﻣﺮوزه ﺻﻨﻌﺖ ﺧﺪﻣﺎت در دﻧﯿﺎ در ﺣﺎل ﺗﻐﯿﯿﺮ اﺳﺖ. ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ، روش اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮی را در ﺑﺴﯿﺎری از ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎی ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ دﮔﺮﮔﻮن ﮐﺮده اﺳﺖ. ﺧﺪﻣﺎت رﺳﺎﻧﯽ ﺑﺎﻧﮏ ﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت دﭼﺎر ﺗﺤﻮﻻت اﺳﺎﺳﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻓﻨﺎوری ﺟﺪﯾﺪ در دﻫﻪ 90 وارد ﺑﺎزار ﺷﺪ و ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺖ اﯾﻦ ﻓﻨﺎوری ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﻮدن آن ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﻓﻨﺎوری ﻫﺎ ﺗﻔﺎوت اﺳﺎﺳﯽ دارد. ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻌﻨﯽ ﮐﻪ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ در ﺣﻮزه ﺧﻮد ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬار اﺳﺖ، ﺑﻠﮑﻪ در ﮐﻞ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی و ﻏﯿﺮاﻗﺘﺼﺎدی ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﺴﺰاﯾﯽ در ﺗﺴﻬﯿﻞ اﻧﺠﺎم اﻣﻮر و ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن ﺑﻬﺮه وری و ﮐﺎراﯾﯽ دارد) ﺟﺎﺷﻮ و ﮐﺎﺷﯽ2011 (. ﯾﮑﯽ از ﺑﺰرﮔﺘﺮﯾﻦ، ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎ و ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی اﻣﺮوزی ﺑﺎ آن ﻣﻮاﺟﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﻨﺎورﯾﻬﺎی ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ وب اﺳﺖ، اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﮐﺎﻧﺎل ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺮای ﻣﺒﺎدﻻت اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺟﺪﯾﺪی ﺑﺮای اﯾﺠﺎد درآﻣﺪ و ﻓﺮﺻﺖ در اﺧﺘﯿﺎر ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﻗﺮار داده اﺳﺖ) ﻗﺮه ﭼﻪ، 1393 (. ﻣﯿﺰان ﻣﺒﺎدﻻت از ﻃﺮﯾﻖ اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ روز ﺑﻪ روز در ﺣﺎل اﻓﺰاﯾﺶ اﺳﺖ و ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ از اﯾﻦ ﻓﻨﺎوری اﺳﺘﻔﺎده ﻧﮑﻨﻨﺪ ﻇﺮف ﻣﺪت ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ از ﺻﺤﻨﻪ ﺑﺎزار ﻣﺤﻮ ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺷﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺳﺮﯾﻊ ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ و اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ و ﺑﺨﺶ ﻫﺎی ﻣﺎﻟﯽ و ﺑﺎﻧﮑﺪاری، ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده از ﺑﺎﻧﮑﺪاری آﻧﻼﯾﻦ ﺗﺮﻏﯿﺐ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﮔﺴﺘﺮش و ﺗﺴﻬﯿﻞ در اﻣﺮ دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﻮﻟﯽ و ﺑﺎﻧﮑﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده و ﺑﻬﺮه ﻣﻨﺪی اﻓﺮاد و ﺟﻮاﻣﻊ، دﺳﺘﺎوردﻫﺎی ﺑﺰرگ ﻧﻈﺎم ﺑﺎﻧﮑﺪاری ﻧﻮﯾﻦ در ﺟﻬﺎن ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد. رﻓﻊ ﻧﯿﺎز ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﺑﺮای ﺣﻀﻮر در ﺷﻌﺐ ﺑﺎﻧﮏ ﻫﺎ، اﻓﺰاﯾﺶ دﻗﺖ در درﯾﺎﻓﺖ ﻫﺎ و ﭘﺮداﺧﺘﻬﺎ، ﺗﺴﺮﯾﻊ در ﺟﺮﯾﺎن ﻣﺒﺎدﻻت اﻗﺘﺼﺎدی، اﻓﺰاﯾﺶ ﺿﺮﯾﺐ اﯾﻤﻨﯽ و ﺑﺴﯿﺎر دﯾﮕﺮی از ﻣﺰاﯾﺎی ﮐﻮﭼﮏ و ﺑﺰرﮔﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﻧﮑﺪاری اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ ﺑﺎ ﺧﻮد ﺑﻪ ارﻣﻐﺎن آورده اﺳﺖ) اﻟﺴﻤﺪی، 2012 (.