خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر استنتاج روش های تربیت منش در تدریس برخط مبتنی بر نظریه تربیت منش توماس لیکونا است. این پژوهش به روش تحلیلی استنتاجی انجام گرفته است. لذا ابتدا به تبیین مفهوم تربیت منش پرداخته سپس به روش استنتاجی روش های تربیت منش را مبتنی بر نظریه لیکونا استنتاج کردهایم. به تعبیر لیکونا تربیت منش تلاش عمدی برای کمک به افراد، جهت درک ارزشهای اخلاقی اصیل، مراقبت از آنها و عمل بر مبنای آنهاست. برای درونی شدن هر ارزش سه مرحله وجود دارد: ۱. دانایی اخلاقی؛ ۲. نگرش اخلاقی ۳. عمل اخلاقی. برای تربیت منش دانشآموزان در تدریس برخط و درونی کردن ارزشها در آنها میتوان از رویکردهای اکتشافی و مشارکتی در تدریس استفاده نمود و با ایجاد زمینه مناسب برای گفتگو در زمینه مفاهیم اخلاقی و تمرین عملی آنها و همچنین الگودهی مناسب به مفهوم سازی و نهادینهسازی ارزشهای اخلاقی همت گماشت. به کارگیری داستانهایی با پایان باز یا مسالهمحور و همچنین داستانهای اخلاقی در یک اجتماع پژوهشی و کندوکاو و گفتگوی گروهی با همسالان پیرامون آنها نیز میتواند مثمرثمر باشد. همچنین باید توجه داشت که تنها در درس معارف، مطالعات اجتماعی و تفکر و سبک زندگی به انتقال مفاهیم اخلاقی بسنده نکرد و در زنگ دروس دیگر نیز مفاهیم اخلاقی مرتبط با هر درس را به دانشآموزان منتقل نمود . برای پرورش بعد عمل اخلاقی نیز باید زمینه لازم برای مواجه دانشآموزان با نتایج اعمالشان را فراهم کرد تا از این طریق کم کم انگیزه و الزام درونی نسبت به ارزشها در فرد ایجاد شود.
The purpose of this study is to deduce the methods of character training in online teaching based on the theory of character training of Thomas Likona. This research has been done by inferential analytical method. Therefore, first we have explained the concept of character training and then we have deduced the methods of character training based on Likuna theory by deductive method. According to Likuna, character training is a deliberate effort to help people understand, care for, and act on genuine moral values. There are three steps to internalizing any value: 1. Moral knowledge; 2. Ethical attitude 3. Ethical action. To train students' character in online teaching and internalize the values in them, exploratory and participatory approaches can be used in teaching, and by creating a suitable ground for discussing moral concepts and their practical practice, as well as a suitable model for conceptualizing and institutionalizing moral values. گماشت. Applying open-ended or problem-oriented stories as well as ethical stories in a research community and group discussion with peers about them can also be fruitful. It should also be noted that in the course of education, social studies and thinking and lifestyle, it was not enough to convey moral concepts, and in the course of other courses, it also conveyed the moral concepts related to each course to the students. In order to cultivate the dimension of moral action, it is necessary to provide the necessary ground for students to face the consequences of their actions, in order to gradually create motivation and inner commitment to values in the individual
ملخص الجهاز:
وقتی بحث از تربیت اخلاقی پیش کشیده میشود این سوال در ذهن مطرح میگردد که هدف ما از این نوع تربیت چیست و انسان با این نوع تربیت بنا دارد تا به چه مقصد و جایگاهی دست پیدا کند؟ باتوجه به اهمیت مساله تربیت اخلاقی کودکان و نوجوانان به خصوص در عصر جدید که به علت پیشرفت علم و فناوری انسان در معرض برخورد با انواع و اقسام بینشها و نگرشها و فرهنگها قرار میگیرد؛ اهمیت تربیت اخلاقی کودکان صدچندان میشود ، در برهه کنونی که به علت شیوع بیماری کویید19 ، آموزش به صورت مجازی دنبال میشود و ارتباط چهره به چهره میان معلم و دانش آموزان وجود ندارد ، این سوال مطرح میشود که در تدریس برخط چگونه میتوان در کنار بعد تعلیم از بعد تربیت به خصوص تربیت اخلاقی نیز غافل نشد و این مسئولیت خطیر را که بخشی از آن برعهده نظام آموزش و پرورش است انجام داد .
اینگونه بررسی همه جانبه ابعاد مختلف یک فعل اخلاقی افراد را وادار به خردورزی میکند تا پیش از عمل خوب بیندیشند و پیامدهای رفتار خود را مورد نظر قرار دهند چرا که لیکونا در زمینه تربیت منش به آموزش مسائل اخلاقی اکتفا نمیکند و معتقد است که باید از طریق تمرین و الگودهی مناسب، این ارزشها جنبه نگرشی پیدا کرده و در فرد نهادینه شوند.