خلاصة:
نتایج تحقیقات کمبود نیروهای مدیریتی و افزایش نیاز سازمانها به مدیران به مراتب توانمندتر، مستعدتر، ماهرتر و شایستهتر از مدیران امروزی را در سالهای آینده نشان میداد و حقیقت این بود که شناسایی، جانشین پروری و بهرهگیری از مدیران شایسته، یکی از اساسیترین چالشهای پیشروی سازمانها برای عبور از شرایط دشوار فرداست. هدف از پژوهش حاضر تبیین و واکاوی ابعاد و اجزای جانشینپروری در نظام آموزش عالی کشور بود. به این منظور با رویکرد پژوهش کیفی و روش فراترکیب که شامل گامهای هفتگانهای است، به ارزیابی و تحلیل نظاممند نتایج و یافتههای پژوهش پیشین پرداخته شد جامعه آماری مطالعه حاضر، مطالعات انجام شده داخلی و خارجی انجام شده در زمینه جانشین پروری بودند که در پایگاههای داده همانند ساینس دایرکت، اشپرینگر، امرالد، سیج، ایسکو و نظایر آن برای مقالههای انگلیسی و پایگاههای اطلاعاتی داخلی نظیر مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، پایگاه اطلاعات نشریات کشور، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه مرکز منطقهای علوم و فناوری شیراز و نورمگز به چاپ رسیده بودند. از میان 2151 مطالعه یافت شده 55 مطالعه که بر اساس عنوان، چکیده و محتوای موضوع مورد بررسی در این مطالعه همخوانی داشتند، برگزیده شدند و ابعاد و شاخص های جانشینپروری در سازمانها شناسایی شدند. نتایج نشان داد که در مجموع مفهوم جانشین پروری در نظام آموزش عالی دارای 6 بعد و 58 شاخص است.
The results of research on the lack of managers and the increasing need of organizations for much more capable, talented, skilled and competent managers than today's ones in the coming years; hence, identifying, replacing and benefiting from qualified managers has been one of the most fundamental challenges nowdays which organizations may face through next difficulties. The purpose of this study was to explain and analyze the dimensions and components of substitution in higher educational systems. For this purpose, with the approach of qualitative research and ultracombination method which consisted of 7 steps, the systematic evaluation and analysis of the results and findings of previous research has been done. The data used in this study were internal and external studies conducted in the field of succession in databases such as Science Direct, Springer, Amrald, Sage, ISCO and the like for Latin articles and internal databases published such as Iranian information Center and Scientific documents,National Documentation Center and Library of Iran, Information Publishing Center of the country, Scientific Information Database of Jihad Daneshgahi, Regional Center of Science and Technology Center of Shiraz and Normags. 55 out of 2151 studies were selected based on the title, abstract and content of the subject under study in this research, and also the dimensions and indicators of succession in organizations were identified. The outcomes wholly showed that the concept of succession in the higher education system had 6 dimensions and 58 indicators.
ملخص الجهاز:
به این منظور با رویکرد پژوهش کیفی و روش فراترکیب که شامل گامهای هفتگانهای است، به ارزیابی و تحلیل نظاممند نتایج و یافتههای پژوهش پیشین پرداخته شد جامعه آماری مطالعه حاضر، مطالعات انجام شده داخلی و خارجی انجام شده در زمینه جانشین پروری بودند که در پایگاههای داده همانند ساینس دایرکت، اشپرینگر، امرالد، سیج، ایسکو و نظایر آن برای مقالههای انگلیسی و پایگاههای اطلاعاتی داخلی نظیر مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، پایگاه اطلاعات نشریات کشور، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه مرکز منطقهای علوم و فناوری شیراز و نورمگز به چاپ رسیده بودند.
با توجه به موارد یادشده پژوهش حاضر با به کارگیری رویکرد کیفی فراترکیب با بررسی و ارزیابی مطالعات داخلی و خارجی انجام شده در زمینه جانشین پروری، الگوی مناسب با ویژگیهای آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی ارائه میکند.
Process chart to select suitable studies for analysis چارت روند نما (شکل 1) نشان میدهد که از 2151 اثر یافت شده، 1468 اثر از نظر عنوان، 429 اثر از نظر چکیده و 199 اثر از نظر متن با هدف و سؤالات تحقیق حاضر همخوانی نداشتند؛ بنابراین این آثار کنار گذاشته شدند و تنها 55 اثر که در زمینه جانشینپروری نظام آموزش عالی بودند و هم از نظر عنوان و هم از نظر محتوا با هدف و سؤالات پژوهش حاضر همراستا بودند، برای تحلیل به روش فراترکیب و ارائه الگوی جانشین پروری در نظام آموزش عالی انتخاب شدند.
A Framework for Talent Search and Succession in the Higher Education System, Quarterly Journal of Human Resource Management Research, Imam Hossein University, No. 1, Pp. 161-185.