خلاصة:
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی تولید منابع آموزشی باز برای سیستم آموزش مجازی دانشگاه تهران انجام شده است.روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است. از پرسشنامه محقق ساخته 20 سؤالی مستخرج از مطالعات پیشین، با ضریب آلفای کرون باخ 753/0 استفاده شده است. جامعه آماری شامل 81 نفر از اساتید و کارشناسان آموزش مجازی دانشگاه تهران است. پس از تکمیل پرسشنامه با استفاده از نرم افزارهای اسپیاساس و ایموس به تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده پرداخته شد.یافتهها: اجزای الگوی تولید منابع آموزشی پیشنهادی براساس اولویت اهمیت شامل: مدل های یادگیری، اصلاح؛ تغییر و ادغام، معتبر بودن، کیفیت منابع، رایگان بودن، مجوزها، آرشیو یکپارچه و دسترسی و بازنویسی است. الگو به وسیله آزمون میانگین، آزمون کیسر-میر-اولکین )کیاماو) و بارتلت در سطح اعتماد 95 درصد اعتبارسنجی شده و همبستگی هر یک از اجزای الگو توسط آزمون خیدو مورد تائید قرارگرفته است. آزمون واریانس نشان می دهد که هر یک از اجزای الگو از سایر اجزا مستقل است. میزان بار عاملی هر یک از عوامل با شاخصهای کایدو بر درجه آزادی برابر 786/1، شاخص نیکویی برازش برابر 917/0، شاخص ریشه میانگین مربعات خطای تخمین برابر 069/0 و برازش تطبیقی برابر 901/0 ارتباط بین عوامل و الگو نشان می دهد.
Objectives: The purpose of the research was conducted to design a model for producing open educational resources (OER) for the virtual education system of University of Tehran.Methodology: The research method of this study was a survey. A researcher-made a 20 item questionnaire extracted from earlier studies with a Cronbach's alpha coefficient of 0.753 was used. The statistical population of the study includes 81 professors and experts in e-learning at the University of Tehran. After completing the questionnaire, the obtained data were analyzed using SPSS software and Amos software.Results: The components of the proposed production model of educational resources based on rank importance include learning models, modification; Change and merge, validity, resource quality, being free, licenses, integrated archives, and access and rewrite. The template was validated by mean test, Kaiser Meyer Olkin test (KMO), and Bartlett's Test at 95% confidence level, and the correlation of each part of the template was confirmed by the Chi square test. The components of the model are independent of other components: the reason loads of each reason with chi-square indices of the degree of freedom equal to 1.786, the goodness of fit index equal to 0.917, root mean square index of estimation error equal to 0.069, and A comparative fit equal to 0.901 shows the relationship between the factors and the model. It can be concluded that the proposed model is approved as a suitable model for an open educational resource.
ملخص الجهاز:
ir اطلاعات مقاله چکيده هدف : اين پژوهش با هدف طراحي الگوي توليد منابع آموزشي باز براي سيستم آموزش مجازي دانشگاه تهران انجام شده است .
يافته ها: اجزاي الگوي توليد منابع آموزشي پيشنهادي براساس اولويت اهميت شامل : مدل هاي يادگيري ، اصلاح ؛ تغيير و ادغام ، معتبر بودن ، کيفيت منابع ، رايگان بودن ، مجوزها، آرشيو يکپارچه و دسترسي و بازنويسي است .
بنابراين ، پژوهش حاضر درصدد پاسخ به اين پرسش اساسي است که «الگوي مناسب براي توليد منابع آموزشي باز در نظام آموزش مجازي دانشگاه تهران چگونه و به چه صورت خواهد بود؟».
پژوهش حاضر بر مسئله کيفيت ، دسترسي ، اشاعه و توليد منابع آموزشي باز و همچنين استقبال استادان از اين نظام مي پردازد؛ و سعي ميشود تا بتوان از نمونه هاي خارجي پيشرو در اين حوزه به خوبي استفاده کرد و از مدل هاي مالي مناسب و مدل هاي يادگيري مناسب بهره لازم برد و از ميان اين مدل ها يک مدل مناسب استخراج و براي نظام آموزش مجازي دانشگاه تهران مورد استفاده قرار گيرد.
آزمون خيدو بر روي تمامي متغيرهاي منابع آموزشي باز اجزاي الگوي منابع آموزشي باز 2 ٢ درجه آزادي کيام او سطح معناداري مجوزها 0/000 0/729 24 26/950 44/134 رايگان بودن 0/027 0/604 8 23/841 26/12 دسترسي و بازنويسي 0/029 0/600 4 17/117 18/47 اصلاح ، تغيير و ادغام 18/47 0/009 0/705 4 6/765 مدل هاي يادگيري 26/12 0/014 0/622 8 8/083 کيفيت منابع 18/47 0/010 0/712 4 9/754 معتبر بودن 0/002 0/718 4 12/889 18/47 ديدگاه در مورد نرم افزار يکپارچه ٢٦/١٢ ١٧/٠٠٩ ٨ ٠/٧٢٠ ٠/٠٠٠ طبق جدول ٥ ميزان کيام او محاسبه شده براي هر يک از متغيرها نشان ميدهد که رابطه معناداري بين متغيرها و الگوي منابع آموزشي باز وجود دارد.