خلاصة:
یکی از روش های تامین منابع باشگاه های ورزشی، بلیت فروشی است که از موثرترین عوامل رشد اقتصاد ملی و درآمدزاترین صنایع بشمار می آید. این پژوهش به منظور بررسی و اولویت بندی شاخص های کلیدی بلیت فروشی رخدادهای بزرگ ورزشی در ایران انجام گرفت. تحقیق حاضر بصورت آمیخته می باشد. در بخش کیفی، از نظریه دادهبنیاد استفاده شد و جهت تحلیل محتوا از نرمافزار MAXQDA استفاده شد. جهت گردآوری اطلاعات، افراد متخصص( 11 نفر) به صورت هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی تحلیل عاملی تائیدی جهت تایید مدل تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS بکارگرفته شد و برای اولویتبندی عوامل از روش(AHP) استفاده شد و 370 نفرطبق قاعده سرانگشتی مولر 1996در نظر گرفته شدند. بر پایه مولفههای مدل پارادایمی 8 عامل علی، 4 عامل زمینهای، 7 عامل مداخلهگر، 8 عامل راهبردی شناسایی و پیامدهای مقطعی(کسب درآمد و سودآوری) و بلندمدت (ایجاد تقاضای اجتماعی و افزایش تعداد تماشاگران، جذب حامیان مالی و امنیت درآمد) حاصل شد. در شرایط علی عامل فناوری با وزن نسبی (169/0)، در شرایط زمینهای عامل بکارگیری گیتهای استاندارد با وزن نسبی (279/0)، در شرایط مداخلهگر عامل هماهنگی با وزن نسبی (177/0)، در راهبردها عامل فرهنگسازی با وزن نسبی (161/0) و در پیامدها، پیامدهای مقطعی(کسب درآمد و کسب سودآوری) با وزن نسبی (562/0) در اولویت اول قرار داشتند.
Ticket sales are one of the most effective ways to provide resources for sports clubs. Ticket sales are also one of the most lucrative industries in the country. This study was conducted to review and prioritize key indicators of ticket sales for major sporting events in Iran. The present study is mixed.In the qualitative part, the data-based theory was used and MAXQDA software was used for content analysis. A total of 11 experts were purposefully selected to collect information. According to Mueller's rule of thumb, 370 people were considered within a confirmatory factor analysis using SPSS and AMOS software, and the AHP method was used to prioritize the factors. Based on the components of the paradigm model, 8 causal factors, 4 underlying factors, 7 intervening factors, 8 strategic factors are identified and cross-sectional consequences such as revenue and profitability; And long-term, such as creating social demand and increasing the number of spectators, attracting sponsors and securing income. In causal conditions, technology factor with relative weight (0.169), in background conditions, the factor of using standard gates with relative weight (0.279), in intervention conditions, the factor of coordination with relative weight (0.177), in strategies, culture factor with weight Relative (0.161) and the outcomes, cross-sectional outcomes with relative weight (0.562) were in the priority.
ملخص الجهاز:
کد گذاري نظري( گزينشي) نشانگر کد محوري کد نظري P1, P5, P8, P10, P11, P7 فرهنگ سازي راهبرد P1, P6, P11, P4 شماره گذاري شرايط علي P1, P6, P4, P5 به کارگيري گيت هاي استاندارد شرايط زمينه اي P1, P2, P11, P9 توزيع بليت شرايط علي P7, P8 ارسال مشخصات محصول خريداري شده شرايط مداخله گر P3, P5, P2, P9 برون سپاري راهبرد P1, P9 امکان فروش مجدد شرايط مداخله گر P9, P6, P7, P3 استراتژي فروش راهبرد P7, P9, P6, P11 بليت فصلي شرايط علي P4, P10, P11, P3, P8, P5 برنامه ريزي شرايط علي P8, P11, P7, P6, P5 سامانه بليت فروشي شرايط زمينه اي P5, P10 برخورد پرسنل شرايط مداخله گر P6, P5 پاسخگويي شرايط مداخله گر P1, P5, P2, P4 نظارت و کنترل شرايط علي P10, P9 بهره گيري از خدمات مشاوره راهبرد P1, P2, P9, P10, P11, P7 قيمت گذاري راهبرد P1, P3, P5 تعامل و همکاري شرايط مداخله گر P1, P7, P2, P10 هماهنگي شرايط مداخله گر P1, P7, P2, P5, P9, P4, P10, P3 فراهم بودن زيرساخت ها شرايط زمينه اي P٣ ,P٨ ,P٦ ,P١١ ,P٩ ,P٣ ,P٥ ,P٤ ,P٢ سيستم اطلاعات مديريت شرايط زمينه اي P2, P8, P6, P11 توانمندي نيروي انساني راهبرد P3, P7, P8 دادن اطلاعات مختص به موقعيت به صورت گرافيکي شرايط علي P8, P6, P4 استفاده از فناوري شرايط علي P8, P5, P6, P2, P4,P3, P10 دادن اطلاعات به متقاضيان شرايط علي P3 پيامدهاي مقطعي پيامد P8, P9, P5 پيامدهاي بلند مدت پيامد P7, P4, P3, P8 اصل عمل متقابل راهبرد P4, P10 اقدامات بازاريابي راهبرد P11, P3, P8 شفاف سازي راهبرد P6, P5, P11 اعتمادسازي شرايط مداخله گر براساس ترکيب لايه هاي ارائه شده ، مدل نهايي تحقيق به شرح زير است : (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١.