خلاصة:
در عصر کرونا و با بسته شدن مدارس، معلمان مجبور شدند فعالیتهای آموزشی را از طریق فضای مجازی دنبال کنند و این امر موجب شد که معلمان، در امر تدریس در کلاسهای مجازی، تجارب مختلفی کسب کنند. آشنایی با این تجارب و به اشتراک گذاشتن آنها با سایر معلمان، میتواند در بهبود آموزش مجازی موثر باشد. از این رو، هدف از این پژوهش، بررسی روشهای تدریس و تجارب معلمان ریاضی پایه ششم ابتدایی شهر اصفهان در تدریس ریاضی در عصر کرونا و ارایه پیشنهادات کاربردی است. (لازم به ذکر است که در سالهای اخیر در شهر اصفهان، دروس ابتدایی در برخی مدارس بهصورت جداگانه تدریس میشود. لذا جامعه پژوهش حاضر معلمانی بوده است که درس ریاضی ششم را تدریس کردهاند). روش پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناختی میباشد. جامعه پژوهش حاضر، تمام معلمان درس ریاضی پایه ششم ابتدایی شهر اصفهان است. شرکتکنندگان در پژوهش، شامل 35 نفر از معلمان پایه ششم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای انجام مصاحبه، سوالاتی با نظر متخصصان و اساتید علوم تربیتی تدوین گردید و دادههای به دست آمده از طریق مصاحبهی نیمه ساختاریافته، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری وگزینشی تجزیه و تحلیل شدند. به طورکلی، در بخش یافتهها با توجه پاسخهای شرکتکنندگان مشخص شد که روشهای مورد استفاده معلمان، روش سخنرانی و پرسش پاسخ در سبک مجازی است. جنبههای مثبت و منفی آموزش مجازی درشرایط کرونا به جنبههای آموزشی، زمانی و اقتصادی طبقهبندی شد و در مرحله بعد، طبق نظر معلمان، راهکارهایی جهت غلبه بر جنبههای منفی و محدودیتهای آموزش مجازی درس ریاضی ششم ابتدایی در شرایط کرونا ارائه گردید که شامل برگزاری کارگاههای آموزشی جهت توانافزایی معلمین در ارتباط با فضای مجازی، استفاده از پوشه کار الکترونیک جهت ثبت نتایج دانشآموزان، تنظیم و اجرای قوانین خاص در بستر آموزش مجازی و مواردی از این قبیل است و در پایان، روشهایی جهت استفاده معلمان پایه ششم در عصر کرونا معرفی و پیشنهاد شد که در این بین میتوان به استفاده از هر دو روش مجازی و حضوری در تدریس در عصر کرونا اشاره کرد.
The purpose of this study is to investigate the teaching methods and experiences of sixth grade elementary school teachers in Isfahan in teaching mathematics in the age of the corona and to provide practical suggestions.The research method is qualitative and phenomenological. Participants in the study including 35 sixth grade elementary school teachers in Isfahan in the academic year 2021 were selected through available sampling.To conduct the interview,questions were developed with the opinion of experts and professors of educational sciences and the data obtained through semi-structured interviews were analyzed in three stages of open, axial and selective coding.In general,in the findings section, according to the participants' answers,it was determined that the methods used by teachers are lecturing and answering questions in a virtual style.The positive and negative aspects of virtual learning in COVID were classified into educational, temporal and economic aspects, and in the next stage, according to the teachers, solutions includes holding educational workshops to empower teachers in relation to virtual environment, using the electronic workbook to record student results, setting and implementing special rules in the context of virtual learning, and etc.were provided to overcome the negative aspects and limitations of virtual learning in the sixth elementary mathematics course in the age of the corona. And at the end of the research, methods to the use of sixth grade teachers were introduced in the age of the corona. Among these, we can mention the use of both virtual and face-to-face methods in teaching in the age of the corona.