خلاصة:
هدف از مطالعه حاضر شناسایی شاخصههای درس کارورزی مقطع کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان در راستای دستیابی به فهم توسعهمند آموزشی برای دانشجو- معلمان بود. رویکرد تحقیق کیفی با روش تحلیل محتوای استقرایی از نوع متعارف بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری خوی در سال تحصیلی 1400-1399 با سابقه دروس کارورزی بود که 18 نفر از آنان به صورت نمونهگیری هدفمند از نوع شاخص مورد مطالعه قرار گرفتند. در این راستا مصاحبههای نیمه سازمان یافتهای از آنها صورت گرفت و نمونهگیری تا اشباع دادهها ادامه یافت. برای اعتبارسنجی یافتهها از روش خود بازبینی محقق و مرور همتایان و برای تعیین پایایی دادهها از بررسی موازی دو کدگذار استفاده شد. یافتهها نشان داد که 5 مضمون اصلی آموزشپژوهی، امکان سنجی آموزشی، مدیریت دانش، هویت شناسی معلمی و کارآفرینی علمی مولفههای اصلی هستند که با 19 مضمون فرعی و 150 مضمون اولیه در جهت توسعه آموزشی معلمان نقش دارند. نتایج نشان داد که محتوای درس کارورزی با تحلیل و تاکید بر ابعاد مختلف اقدامات آموزشی، در جهت توسعه رویکرد معلم محوری در فعالیتهای عملی آموزش گام بردارد.
The purpose of this study was to identify the characteristics of the undergraduate internship course in primary education at Farhangian University in order to achieve a developed educational understanding for students-teachers.The qualitative research approach with inductive content analysis was conventional.The statistical population included all students of Farhangian University of Shahid Motahari Khoy in the academic year 1399-1400 with a history of internships, 18 of whom were studied by purposive sampling of the index type.In this regard, semi-organized interviews were conducted and sampling continued until data saturation. To validate the findings, the researcher's self-review method and peer review were used, and to determine the reliability of the data, a parallel survey of two coders was used. Findings showed that the 5 main themes of educational research, educational feasibility, knowledge management, teacher identity and scientific entrepreneurship are the main components that play a role in the educational development of teachers with 19 sub-themes and 150 primary themes.The results showed that the content of the internship course, by analyzing and emphasizing the various dimensions of educational activities, takes steps to develop a teacher-centered approach in practical educational activities.
ملخص الجهاز:
در پژوهش حاضر نیز سؤال اصلی ایـن اسـت کـه دروس کارورزی در مقطع کارشناسی آموزش ابتدایی باید دارای چه ویژگیها و عناصـری از فرایند توسعه گرایانه آموزشی باشد که در جهت حل مسائل دانشـجو ـ معلمـان در کـلاس درس و رفع موانع موجود گام بردارد تا بتواند متناسب و مطابق با اهدافی باشـد کـه در نظـام آموزشی عالی برای تحقق آن ها برنامه ریزی شده است ؟ بنابراین ماهیت این نوع فعالیـت هـا، 1.
٣) مدیریت دانش جدول ٣ مفاهیم استخراج شده از مضمون مدیریت دانش کد انتخابی کدهای محوری کدهای اولیه فرهنگ بازخوردپذیری دانش دانشگاهی، کاربردی بودن دانـش ، چنـدوجهی سازمانی دانش بودن آموزش ، مهارت ساز دانش آموزشی بودن ، مبناساز بودن عمـل ، جهت دهنده بودن دانش ، کنشی بودن دانش ، انگیزاننده بودن خط مشیسازی مدرسه محـوری، چرخـۀ تئـوری ـ عمـل ، تغییرپـذیری، بسـط ذهنیـت مهارت محوری، عملگرا بودن ، ساخت شکنی آمـوزش سـنتی، توسـعۀ مدیریت دانش روابط دانشگاه ـ مدارس ، دانش بین سازمانی، رهبری دانش موقعیتی خلق دانش بازتئوریسازی عمل ، تبدیل دانـش ، سـاخت گرایـی، کثــرت گرایـی شناختـی ، ایـده پردازی دانشیـ عملـی ، شخصیسـازی دانـش ، دانـش موقعیتی، فهم روابط نظر و عمل انتقال دانش مکـان ســنجی دانــش ، تعمـیم پــذیری، شــبیه سـازی عملــی یــادگیری، پیاده سازی آموخته ها، توسعۀ اطلاعاتی، شبکۀ ارتباطی دانش سازمانی یافتـه هـای مضـمون مـدیریت دانـش در جـدول ٣ نشـان مـیدهـد کـه پـرداختن بـه فعالیت های معلمی در موقعیت واقعی(کـارورزی) مسـتلزم ارزیـابی دانشـی اسـت کـه بـا آن روبه رو میشود.