خلاصة:
افزایش روزافزون جمعیت و اهمیت امنیت غذایی در جهان و با گسترش فنآوریهای ارتباطی و شبکه جهانی اینترنت، عصری جدید را در تاریخ ارتباطات جمعی رقم زده است. پژوهش حاضر، در پی آن است که از ظرفیت رسانهها بهطور عام و رسانههای ترویجی مرتبط با کشاورزی بهطور خاص در راه ارتقای سواد کشاورزی بهرهبرداران بهره جوید و بر این اساس، در پارادایم تفسیری مبتنیبر روششناسی کیفی، با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد، رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین، از طریق نمونهگیری نظری با کارشناسان حوزههای کشاورزی، رسانه و علوم ارتباطات، 42 مصاحبه عمیق انجام شده است. همچنین بهمنظور ارزیابی اعتبار، الگوی تدوین شده به 10 تن از استادان بهطور مجزا، ارائه و دیدگاههی آنان بهمنظور اصلاح و تعدیل اخذ شده است. پدیده اصلی پژوهش بهرهبرداری رسانهای برای توسعه و بهبود کشاورزی نام گرفت. شرایط علی خشکسالی و کم آبی، فقدان خبرگی، نبود تعهد در مسئولیت، فقدان تعامل، توانمند نبودن افکار عمومی، پنهانکاری و دروازهبانی سلیقهای شناسایی شده و عوامل مداخلهگر مباحث فیلترینگ و نبود دسترسی آزاد به برخی رسانهها ازجمله تلگرام و فیسبوک، همراه با فقدان انجمن ملی خبرنگاران فعال حوزه کشاورزی، تنوع مخاطبان کشاورزی و تنوع مخاطبان رسانهای کشاورزی طی سه مرحله کدگذاری به دست آمده است.
The growing population and importance of food security in the world and the development of communication technologies and the World Wide Web have marked a new era in the history of mass communication. The present study seeks to use the capacity of the media in general and agricultural media in particular to promote agricultural literacy. Using grounded theory method and with the systematic approach of Strauss and Corbin, 42 in-depth interviews were conducted whom selected by purposful sampling from experts in the fields of agriculture, media and communication sciences. Also, in order to evaluate the validity, the model was provided to 10 professors separately to obtain their views for correction and adjustment. The main idea of the research was called media exploitation for the development and improvement of agriculture. Causes of drought and water scarcity were identified lack of expertise, lack of commitment to responsibility, lack of interaction, inability of public opinion, secrecy and gatekeeping. Interfering factors of filtering issues and lack of free access to some media, including Telegram and Facebook, along with the lack of a national association of active journalists in the field of agriculture, the diversity of agricultural audiences and the diversity of agricultural media audiences were achieved in three coding stages.
ملخص الجهاز:
پژوهـش حاضـر، در پي آن اسـت کـه از ظرفيت رسـانه ها به طور عـام و رسـانه هاي ترويجـي مرتبـط بـا کشـاورزي به طـور خـاص در راه ارتقـاي سـواد کشـاورزي بهره بـرداران بهـره جويـد و بـر ايـن اسـاس ، در پارادايـم تفسـيري مبتنيبـر روش شناسـي کيفي، با اسـتفاده از روش نظريه داده بنياد، رويکرد سيسـتماتيک استراوس و کوربيـن ، از طريـق نمونه گيـري نظـري بـا کارشناسـان حوزه هـاي کشـاورزي، رسـانه و علـوم ارتباطـات ، ٤٢ مصاحبـه عميـق انجـام شـده اسـت .
4. 3 مقدمه کشـاورزي بنيـان پايـداري حيـات بشـر و از بخش هـاي محـوري در حمايـت از توسـعه ملـي و محلـي اسـت (کريمـي و همـکاران ، ١٣٩١)، به گونـه اي کـه نه تنهـا مـواد خـام و غـذاي مـورد نيـاز جامعه را تأميـن مي کنـد (مدنـي ، ٢٠١٤) بلکه نقش بسـيار مهمـي در ايجـاد اشـتغال و درآمـد در مناطـق روسـتايي ، فقرزدايـي و حفـظ منابـع طبيعـي و محيط زيسـت بـر عهـده دارد (قاسـمي ، ١٣٩٠).
از سـويي ، اهميـت ديگـر پژوهـش حاضـر در آن اسـت کـه سياسـتگذاران آموزش هـاي کشـاورزي حرفـه اي را بـا تأثيـر رسـانه و برنامه هاي سـلامت و پايداري امنيـت غذايـي جامعـه در ارتقـاي شـناخت و نگـرش محيط زيسـتي به عنـوان قشـر تأثيرگـذار جامعـه آشـنا مي سـازد و مبنايي بـراي مطالعات آتي و انجـام پژوهش هاي مشـابه فراهـم مـي آورد تـا بـه بررسـي تأثيـر سـاير برنامه هـاي ارايـه شـده از طريق فناوري هـا و رسـانه هاي مختلف و اسـتفاده از نتايـج آنها در راه بهينه سـازي برنامه ها و آموزش هـاي ترويـج کشـاورزي پرداخته باشـد.