خلاصة:
تربیت، یکی از پرکاربردترین واژههایی است که در مکاتب بشری و اسلامی از آن یاد شده است. نظامهای تربیتیِ مبتنی بر دیدگاه بشری، تربیت انسان را در محدودهی دنیا و خوب زیستن تعریف، و به آن پایبندند. اما نظام تربیت اسلامی، با نگرش به عالم پس از مرگ خوشبختی و پیشرفت انسان در دنیا را از اهداف تربیت میداند. از نگاه علامه طباطبایی: کمال؛ رشد و سعادت انسان در گرو پیروی از دستورات اسلام است. نظام تربیت اسلامی و بشری با توجه به اختلافات در مبانی، دارای نقاط اشتراکی هستند. سوال پژوهش کنونی که در پی جستجوی پاسخ به آن هستیم عبارت است اینکه؛ تعامل بین نظام تربیت بشری و اسلامی با تأکید بر نظریه علامه طباطبایی چگونه محقق میشود؟ یافتههای پژوهش، حاکی از آن است که تعامل بین آنها امکان، و از ضروریات است. پیشنهاد بر این است که هویت نظام تربیت اسلامی با دیدگاه علامه طباطبایی و همفکران او اصل قرار گیرد و هویت نظام تربیت بشری برآن مبنا سامان یابد.
Education is one of the most widely known words in human and Islamic schools. Human-based education systems define human training in the world and good living, and they adopt. But the Islamic Education system, with the attitude of the world after the death, considers the happiness and progress of man in the world from the goals of education. From the view of Allameh Tabatabai: perfection; Human growth and prosperity depends on following the orders of Islam. The Islamic and human education system has collective points due to differences in basics. The current research question seeking to answer it is that; How does the interaction between human and Islamic education system, emphasizing Allameh Tabataba'i theory? The findings of the research indicate that interactions between them are possible, and of the necessities. It suggests that the identity of the Islamic education system is maintained by the view of Allameh Tabataba'i and his peers and the identity of the human education system is based on the basis.