خلاصة:
امروزه، گرایش جهانی به کاربرد گاز طبیعی در عرصه های تولید و حملونقل، رشد چشمگیری داشته است و عواملی چون هزینه پایین، ایمنی، دردسترس بودن، مزایای زیست محیطی و توسعه تکنولوژی و کاربرد آن به خصوص در توربین های گازی، باعث شده تا این محصول جایگزین سوختهای نفتی شود. بسیاری از راهحلهای فناورانه مطرح در بازار، چالشها و فرصتهای استفاده از گاز طبیعی را با هدف شناخت مسیرهای بهره ورانه ذیربط، بررسی می کنند. به عنوان یکی از این راه حل ها، در این مقاله، مدلی برای انتخاب بهترین سوخت در زنجیره ارزش گاز طبیعی در کشور ایران، از بین چهار گزینه معرفی شده است: گاز طبیعی فشرده، گاز طبیعی مایع، دیمتیلاتر و گازبهمایع. ابتدا بر اساس یک مطالعه جامع، شاخص های موثر بر انتخاب سوخت، شناسایی شد. سپس از طریق تکنیک دلفی و به کمک نظرات خبرگان متبوع، شاخص ها غربالگری شدند و 20 مورد نهایی انتخاب گشت. در گام بعدی، شاخص ها رتبه بندی شدند که این امر از طریق توافق گروهی بین خبرگان و با ضریب تطبیق کندال معادل 0.808 محقق گشت. به منظور تبدیل رتبه به وزن از تکنیک معتبر مرکز ثقل استفاده شد. در نهایت، با داشتن اوزان شاخص ها و همچنین چهار گزینه فوق الذکر، از تکنیک جدید کوکازو بهره گرفته شد تا سوخت برتر مشخص گردد. بر طبق نتایج حاصله، در حال حاضر بهترین گزینه برای کشور، گاز طبیعی مایع است؛ و در رتبه بعدی، گاز طبیعی فشرده قرار میگیرد. واقعیتهای موجود در جهان، درستی نتایج کسب شده را تایید میکنند.
The global trend towards natural applications in the fields of production and transportation is growing rapidly, and factors such as low cost, safety, availability, environment, and the development of technology and its application, especially in gas turbines, have made the product an alternative to petroleum fuels. Be. Many of the technological ways on the market explore the challenges and opportunities of using natural gas with the aim of identifying relevant productivity paths. As one of these solutions, in this article, a model for selecting the best fuel in the natural value chain in Iran is introduced from four options: compressed natural gas, natural gas, dimethylator and Gas- To- Liquid (GTL). First, based on a comprehensive study, fuel selection indicators were identified. Then, using Delphi technique and with the help of relevant experts, the indicators were screened and the final 20 cases were selected. In the next step, the indices were ranked, which was achieved through a group agreement between experts with a Kendall matching coefficient of 0.808. In order to convert rank into weight, a Rank Order Centroid (ROC) technique was used. Finally, with the weights of the indicators as well as the four options mentioned above, the CoCoSo technique is taken to determine the superior fuel. According to the results, liquefied natural gas is currently the best option for the country. And in the next rank, compressed natural gas is placed. The facts of the world confirm the accuracy of the results obtained.
ملخص الجهاز:
طراحي مدل جامع انتخاب بهترين سوخت در زنجيره ارزش گاز طبيعي (مطالعه موردي: کشور ايران ) احمد موسايي ¯ استاديار واحد تحقيقات بازار، پژوهشگاه صنعت نفت ، تهران ، ايران دانشيار گروه اقتصاد و مديريت انرژي، دانشکده نفت تهران ، دانشگاه صنعت محمدعلي هاتفي نفت ؛ تهران ، ايران محمدمهدي حيدري اصل کارشناس ارشد مديريت پروژه از دانشگاه صنعت نفت ؛ تهران ، ايران چکيده امروزه گرايش جهاني به کاربرد گاز طبيعي رشد چشمگيري داشته است و عواملي چون هزينه پايين ، ايمني، دردسترس بودن ، مزاياي زيست محيطي و توسعه تکنولوژي و کاربرد آن به خصوص در توربين هاي گازي، باعث شده تا اين محصول جايگزين سوخت هاي نفتي شود.
تمرکز شرکت هاي بزرگ روي سوخت هاي جايگزين (سيسلر، ٢٠١٢) )به تصویرصفحه رجوع شود) به اين ترتيب امتياز شاخص تمرکز شرکت هاي بزرگ حدودا برابر است با ٥، ٧، ١ و ٩ به ترتيب براي گاز طبيعي فشرده ، گاز طبيعي مايع ، ديمتيل اتر و گاز به مايع .
Dimethyl Ether, a Path to Use Natural Gas as a Transportation Fuel.
com/ content/dam/bp/business-sites/en/global/corporate/pdfs/energy-economics/ statistical-review/bp-stats-review-2021-full-report.
pdf Natural Gas Master Plan for Mozambique.
A Multi-criteria Decision Analysis Model on the Fuels for Public Transport with the Use of Hybrid ROC-ARAS Method.
Renewable energy investments by a combined compromise solution method with stochastic information, Journal of Cleaner Production, 276(6):123351.
Advancing Technology for America’s Transportation Future: Fuel and Vehicle System Analyses, a Report Published in http://www.
Fuel and Technology Alternatives for Buses: Overall Energy Efficiency and Emission Performance, a Report Published in http://www.
Liquefied Natural Gas; the Alternative Vehicle Fuel.
multi-criteria analysis of alternative fuel buses for public transportation, Energy Policy, 33, pp.