خلاصة:
هدف پژوهش بررسی نقش رهبری تیم بر عملکرد تیمی با میانجیگری یادگیری تیمی بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان مقطع متوسطه دوم استان کردستان بودند که از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی و بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 346 معلم انتخاب شد. روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی و رویکرد مدل سازی معادله ساختاری کوواریانس محور است. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای رهبری تیم، یادگیری تیمی و عملکرد تیمی استفاده شد. پایایی و روایی پرسشنامهها با تکنیکهای آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تاییدی بررسی شدند، مقادیر پایایی پرسشنامهها بهترتیب رهبری تیم (88/0)؛ یادگیری تیمی (85/0) و عملکرد تیمی (90/0) گزارش شد. جهت تحلیل دادهها از مدلیابی معادلاتساختاری بوسیله نرم افزار Lisrel 10. 30 استفاده شد. نتایج نشان داد رهبری تیم و یادگیری تیمی اثر مثبت بر عملکرد تیمی معلمان در سطح 05/0 دارند؛ رهبری تیم بهواسطه یادگیری تیمی اثر مثبت بر عملکرد تیمی معلمان در سطح 05/0 دارد؛ همچنین رهبری تیم و یادگیری تیمی قادر به تببین 38% واریانس عملکرد تیمی معلمان هستند.
The purpose of this study was to investigate the role of team leadership on team performance mediated by team learning. The study population was all secondary school teachers in Kurdistan province, from which a sample of 346 teachers was selected by proportional stratified random sampling method based on Cochran's formula. Quantitative research method is correlation studies and covariance-based structural equation modeling approach. To collect data from team leadership questionnaires; Team learning and team performance were used. The reliability and validity of the questionnaires were evaluated by Cronbach's alpha techniques and confirmatory factor analysis. The reliability values of the questionnaires were team leadership (0.88); Team learning (0.85) and team performance (0.90) were reported. Structural equation modeling using lisrel 10.30 software was used to analyze the data.The results showed that team leadership and team learning have a positive effect on teachers' team performance at the level of 0.05; Team leadership through team learning has a positive effect on teachers' team performance at the level of 0.05; Also, team leadership and team learning are able to explain 38% of the variance of teachers' team performance.
ملخص الجهاز:
بررسيهاي انجام شده در سطح بين المللي حاکي از افزايش کاربرد تيم ها در سازمان هاي آموزشي و حرفه اي(٢٠١٤ ,Dochy et al)؛ توجه به نقش رهبري تيم در يادگيري و عملکرد تيمي( ,Lyndon Pandey & Navare 2020, Koeslag-Kreunen et al 2020, Koeslag- Kreunen et al 2018, Bron et al 2018, Wang et al 2017, Somprach, Tang & Popoonsak 2017, Pinar et al 2014, Khan, Khan & Mahmood ٢٠١٠ Lee et al ,٢٠١٠ Karam &Morgeson, DeRue ,٢٠١٤) بيانگر اهميت تيم و 72 نقش آن در بهبود عملکرد فردي، تيمي و سازماني و نقش رهبري تيم بر افزايش موفقيت تيم و عوامل مرتبط به آن است .
کار تيمي به اين موضوع اشاره دارد که اعضاي تيم در محيط سازمان با وابستگي متقابل وظيفه اي و منابع چندگانه اطلاعاتي از طريق به اشتراک گذاري دانش و مهارت هاي انفرادي خود جهت دستيابي به اهداف مورد نظر اقدام مي نمايند و بايد از انعطاف پذيري کافي براي پذيرش نقش هاي متفاوت در تيم برخوردار باشند(p١٦٨ :٢٠٠٩ ,Bencsik &Marosi ).
دوم ، رهبري تيم بر يادگيري تيمي معلمان اثر دارد، نتيجه حاضر با نتايج مطالعات (-Koeslag Kreunen et al 2020, Koeslag-Kreunen et al 2018, Koeslag-Kreunen et al 2018, Wang et al 2017, Somprach, Tang & Popoonsak 2017, Ghanbari, eskandari & saed ataee 2017, Pinar et al 2014, Decuyper, Dochy & Van den Bossche 2010, Van den Bossche et al 2006, Sessa & ١٩٩٩ Edmondson ,٢٠٠٢ Edmondson ,٢٠٠٦ London)، همسو و هم جهت است .