خلاصة:
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام حقوقی ایران، همواره در صدد ارتقاء کیفیت استیفاء حقوق زنان در سطوح مختلف بوده است. در سطح قانونگذاری نیز به صورت متناوب طرحها و لوایحی در این حوزه مطرح بودهاند. تا زمان نگارش این سطور، آخرین اقدام تقنینی در این حوزه، لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» است. با توجه به ابعاد مختلف و آثار شگرف لایحه، بررسی آن ضروری مینمایاند. پژوهش حاضر در صدد است با واکاوی مفاد لایحه، رویکرد و راهکارهای آن را به چالش بکشد. از این رو، سؤال اصلی چنین طراحی شده است: «چه انتقاداتی بر رویکرد و راهکارهای لایحه وارد است؟» نتایج نشان میدهد لایحه تا حد زیادی تحت تأثیر اسناد بینالمللی و مبانی جنسیتگرایی نگاشته شده است. به نظر میرسد این ادبیات سنخیتی با مبانی دینی و الزامات فرهنگ ایرانی-اسلامی جامعه ما ندارد. مسئلهشناسی لایحه نیز با اشکال مواجه است و تردیدهای جدی در ضرورت تصویب چنین قانونی بروز یافته است. لذا در نهایت، پیشنهاد شده است که لایحه از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب نشده و حل برخی مشکلات موجود در بستر قانونی جامع در حوزه «خانواده» پیگیری شود و ادبیات «ظلم» و «تعدی» جایگزین ادبیات «خشونت» گردد. روش بررسی توصیفی-تحلیلی است.
The Islamic Revolution’s legal system has always tends to improve the quality of women's rights. From now on, there have been bills about rights of women. The latest legislative action in this matter is the "Dignity and Protection of Women against Violence" bill. This article intends to challenge the principles and solutions of the bill by analyzing its provisions. Therefore, the main issue of the article is "review of the principles and solutions of the bill" which is examined by descriptive-analytical method. The results show that the bill was written largely under the influence of international documents and the principles of feminism. It seems that this bill is not in line with the Islamic teachings and the Iranian-Islamic culture of our society. Therefore, the Islamic Consultative Assembly (Iranian Parliament) should not approve the bill. In the end, it is concluded that the solution of some existing problems should be pursued in the context of "family" and it is urgently necessary to replace the literature of "violence" with concepts in the islamic approach.