خلاصة:
مقدمه و هدف: امروزه پاسخگویی یکی از مهمترین چالشهای مربوط به عملکرد مدیران است. تحقیق حاضر با هدف تحلیل روابط مهارتهای مدیریتی، نگرش شغلی و دانش و اطلاعات بنیادی با عملکرد مدیران بر مبنای پاسخگویی به نیازهای محیطی با میانجیگری تعهد اخلاقی و کارآمدی جمعی انجام گرفت
روش شناسی پژوهش: این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر گردآوری دادهها و کنترل متغیرها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه ی مدیران متوسطه دوره اول و دوم شهر ارومیه به تعداد 1200 نفر بود. از این جامعه نمونهای به حجم 300 نفر با استفاده از جدول مورگان با در نظر گرفتن سطح اطمینان 95 درصد به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار گرداوری دادهها پرسشنامههای استاندارد بود.
یافته ها: نتایج نشان داد بین مهارتهای مدیران، نگرش شغلی و دانش و اطلاعات بنیادی با عملکرد مدیران با نقش میانجی تعهد اخلاقی و کارآمدی جمعی یک رابطه ساختاری مثبت وجود دارد
بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتههای تحقیق، به منظور ارتقای پاسخگویی مدیران، توجه به عوامل فردی و سازمانی مدارس لازم و ضروری است.
Introduction: Accountability is one of the major challenges in management performance. The aim of this study was to analyze the relationship between managerial skills, job attitude, and basic knowledge and information with the performance of principals based on accountability to environmental needs with the mediation of ethical commitment and collective efficiency. Research methodology: This research, in terms of purpose was an applied research and descriptive correlation in terms of data collection and control of variables. The statistical population of the present study includes all 1200 junior and senior high school principals of Urmia. From this statistical population 300 ones were selected as a sample using Morgan table and relative stratified sampling method. Data collection tools include Standard questionnaires. Findings: The results showed that there is a positive structural relationship between principals 'skills, job attitude, and basic knowledge and information with principals' performance with the mediating role of ethical commitment and collective efficiency. Conclusion: it is suggested pay attention to this personal and organizational factors for improve performance of principals based on accountability to environmental needs .
ملخص الجهاز:
مقاله پژوهشي روابط مهارت هاي مديريتي، نگرش شغلي، دانش و اطلاعات بنيادي با عملکرد مديران مدارس بر مبناي پاسخگويي به نيازهاي محيطي با ميانجيگري تعهد اخلاقي و کارآمدي جمعي اکبر کاظمي ١، مريم سامري ٢*،جواد کيهان ٣ ١.
روابط مهارت هاي مديريتي، نگرش شغلي، دانش و اطلاعات بنيادي با عملکرد مديران بر مبناي پاسخگويي به نيازهاي محيطي با ميانجيگري تعهد اخلاقي و کارآمدي جمعي ،دوماهنامه علمي- پژوهشي رهيافتي نو در مديريت آموزشي.
از اين رو، با توجه به مطالب مطرح شده هدف پژوهش حاضر پاسخگويي به اين سوال است که آيا مدل ساختاري روابط بين مهارتهاي مديريتي، نگرش شغلي و دانش و اطلاعات بنيادي با عملکرد مديران بر مبناي پاسخگويي به نيازهاي محيطي با ميانجيگري تعهد اخلاقي و کارآمدي جمعي از برازش مطلوبي برخوردار است ؟ فرضيه هاي پژوهش حاضر به شرح زير است : ١- عوامل فردي (مهارت مديران ، نگرش شغلي و دانش و اطلاعات بنيادي) بر عملکرد مديران تاثير مستقيم دارد.
٤-عوامل فردي(مهارت مديران ، نگرش شغلي و دانش و اطلاعات بنيادي) با ميانجي گري کارآمدي گروهي و تعهد اخلاقي بر عملکرد مديران تاثير غيرمستقيم دارد.
79 1 42 چنان که در جدول (٢) ملاحظه مي شود رابطه معني دار مثبتي بين نگرش شغلي، دانش بنيادي، مهارت هاي مديران با تعهد اخلاقي و کارآمدي جمعي و عملکرد مديران وجود دارد.
بررسي فرضيه هاي پژوهش فرضيه اول : عوامل فردي(مهارت مديران ، نگرش شغلي و دانش و اطلاعات بنيادي) بر عملکرد مديران تاثير مستقيم دارد.
فرضيه چهارم :عوامل فردي(مهارت مديران ، نگرش شغلي و دانش و اطلاعات بنيادي) با ميانجي گري کارآمدي گروهي و تعهد اخلاقي بر عملکرد مديران تاثير غيرمستقيم دارد.