خلاصة:
افضای دختر نابالغ احکام و پیامدهای مختلفی دارد و از زوایای متعدّدی قابلبررسی و کاوش است. اهمیت موضوع و اختلاف فقیهان دربارهی برخی از احکام آن، ضرورت واکاوی مجدّد ادلهی ثبوت آثار و پیامدهای افضا را بیشازپیش مینمایاند. این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجامشده و با بهرهگیری از منابع اسنادی و کتابخانهای به کاوش در ابعاد این موضوع پرداخته، درصدد طرح ادلهای برای بازنگری در این موضوع فقهی است. به نظر میرسد در صورت مناقشه در ادلهی مثبت آثار فقهی افضا و اثبات زوال اتصاف به این عنوان، وجوب شرعی امتثال برخی آثار شرعی آن نیز قابلطرح و رد باشد، بهویژه که در این عصر، علم پزشکی و جراحی پیشرفت کرده است این سؤال پیش میآید که اگر عیب افضا به وسیله عمل جراحی یا با وسایل دیگر از میان برود، آیا آثار فقهی مترتب بر افضا نیز ساقط میگردد یا نه؟ ادلهی مورد استناد حرمت ابدی و وجوب نفقهی افضاشده، حتی در صورت بینونت و ازدواج با مرد دیگر، بر پایه اساس محکمی تکیه ندارد. نتیجهی بهدستآمده دربارهی تأثیر علاج افضا در اسقاط آثار فقهی افضا، مثبت است؛ زیرا علت ایجاد آثار، وجود عیب افضا بوده است و هنگامی که با مداوا و عمل جراحی، آن عیب از بین برود، این امر به معنای زوال علت آثار نیز است و به تبع آن، معلول که حرمت ابدی است، از بین میرود.
The immature girl's mind has different rules and consequences and can be explored from many angles. Given the importance of the subject and the differences of the jurisprudents over some of its rulings, the necessity of re-examining the proofs of the proofs of Imam Khomeini's works and its consequences is further advanced. This descriptive-analytical study, using documentary and library sources, explores the dimensions of this issue, and seeks to provide a rationale for revising this jurisprudence. In the event of a dispute over the positive arguments of al-'Af zah jurisprudence and proof of the decline of the connection, the religious necessity of copying some of its religious works may also be debated, especially as medical and surgical science has advanced in this age. If Jurisprudence is eliminated by surgery or by other means, will the Jurisprudence on Jurisprudence be abolished? The findings of the study indicate that the evidence cited for eternal dignity and the necessity of alimony, even in the case of intermarriage and marriage with another man, is not based on correctness. Creation of works has been the fault of Afzai. When treated with surgery, the defect disappears, which means eliminating the cause of the effects and, consequently, the effect of everlasting reverence is lost.
ملخص الجهاز:
به ويژه اينکه با پيشرفت علم پزشکي و جراحي، اين سؤال پيش ميآيد که اگر عيب افضا به وسيله عمل جراحي يا با وسايل ديگر از ميان برود، آيا آثار فقهي مترتب بر افضا نيز ساقط ميگردد يا خير؟ ادله مورد استناد حرمت ابدي و وجوب نفقه افضا شده ، حتي در صورت بينونت و ازدواج با مرد ديگر، بر پايه و اساس محکمي تکيه ندارد.
(ابن الغضائري، بيتا: ١: ٦٧) بنابراين ، دليلي که قائلان به تحريم مؤّبد بر آن اعتماد کرده اند، صلاحيت اثبات مدعاي ايشان را ندارد و از سوي ديگر، ادله ، مدعاي مخالفان ايشان (قائلان به عدم تحريم مؤّبد) را اثبات ميکند که عبارت اند از: أ) ترک حکم تحريم مؤّبد در نصوص معتبر: با چشم پوشي از روايت مرسل يعقوب بن يزيد، در روايات صحيح ، تعرّضي به حکم حرمت ابدي زوجه صغيره مفضاه نشده و اين حکم در آن نصوص ، متروک و مسکوت است .
صاحب جواهر دراين باره چنين نگاشته است : به هر حال ، انصاف اين است که به دليل عمومات و عدم ذکر بينونت و حرمت ابدي در همه نصوص معتبر و تصريح بر بقاي علقه زوجيّت در بعضي از روايات ـمانند خبر بريد عجلي و روايت صحيح حمران و رواياتي ديگر که سزاوار نيست [حکم مهم ] حرمت ابدي در آن ها بيان نشود و بيان حرام بودن ابدي در اين روايات [در صورت مشروعيت آن ] نسبت به ساير احکام اولويت داردـ قول به عدم تحريم ابدي خالي از قوّت نيست ، بلکه شايد قول امام (امسکها)در دو خبر در آن ظهور داشته باشد.