خلاصة:
هدف پژوهش حاضر رابطه علّی جو مدرسه و رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور با میانجیگری درگیری تحصیلی در دانشآموزان بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان ابتدایی (دوره دوم) شهرستان بروجرد در سال تحصیلی 400- 1399 به تعداد 16000 بود که به صورت تصادفی خوشهای تعداد 450 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور (HC-ALFB) صالحزاده و همکاران (1396)، جو مدرسه (SC) لی و همکاران (2017) و درگیری تحصیلی (AC) زرنگ (1391) گردآوری گردید. دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که جو مدرسه نقش مستقیم معناداری بر رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور دانشآموزان دارد (0.01p). همچنین جو مدرسه به طور غیر مستقیم و از طریق درگیری تحصیلی اثر معناداری بر رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور دارد (0.01p). در نهایت، نتایج مربوط به شاخصهای برازندگی مدل نشان داد که مدل پیشنهادی اصلاح شده با دادهها برازش نسبتاً خوبی دارد و میتواند واریانس رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور را تبیین کند نتایج نشان میدهد با توجه داشتن به متغیرهای جو مدرسه و درگیری تحصیلی میتوان افزایش رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور دانشآموزان را انتظار داشت.
The aim of the present study was to investigate the causal relationship between school climate and health-oriented academic lifestyle behaviors mediating academic engagement in students. The statistical population included all elementary students (second year) of Boroujerd city in the academic year 2020-21 in the number of 16,000, of which 450 people were randomly selected as a sample. Research data using questionnaires of health-oriented academic lifestyle behaviors (HC-ALFB) Salehzadeh et al. (2017), school climate (SC) Lee et al. (2017), and academic engagement (AC) Zarang (2012) Was collected. Data were analyzed using the structural equation method. The results of structural equation modeling showed that school climate has a significant direct role in behaviors that facilitate students' health-oriented academic lifestyle (p (p
ملخص الجهاز:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ١، شماره پياپي ٧٠، فروردين ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(1), 2022 رابطه علي جو مدرسه و رفتارهاي تسهيل کننده سبک زندگي تحصيلي سلمت محور با ميانجي درگيري تحصيلي در دانش آموزان the causal relationship between school atmosphere and health-centered academic lifestyle behaviors mediating academic conflict in students ليل حيدرياني Leila Heidaryani PhD Student in Educational Psychology, Department دانشجوي دکتري روان شناسي تربيتي، گروه روان شناسي، دانشکدة ادبيات of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, و علوم انساني، دانشگاه لرستان ، خرم آباد، ايران .
چکيده Abstract The aim of the present study was to investigate the هدف پژوهش حاضر رابطه علي جو مدرسه و رفتارهاي تسهيل کننده سبک causal relationship between school climate and health- زندگي تحصيلي سلامت محور با ميانجيگري درگيري تحصيلي در دانش - oriented academic lifestyle behaviors mediating academic engagement in students.
positive psychology رابطه علي جو مدرسه و رفتارهاي تسهيل کننده سبک زندگي تحصيلي سلامت محور با ميانجي درگيري تحصيلي در دانش آموزان the causal relationship between school atmosphere and health-centered academic lifestyle behaviors mediating … ثابت و روشن و جوي خودمختارانه براي دانش آموزان باشد، تا در سايه چنين محيط و جوي، دانش آموزان با علاقه و انگيزه بيش تري به تحصيل بپردازند.
Pretorius & Villiers رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ١، شماره پياپي ٧٠، فروردين ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(1), 2022 اساس ، پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه علي جو مدرسه و رفتارهاي تسهيل کننده سبک زندگي تحصيلي سلامت محور با ميانجي درگيري تحصيلي در دانش آموزان انجام گرفت .