خلاصة:
رسانه در تمامی اشکال آن، عرصهی انتقال پیام به مخاطب است و انواع رسانهها نقش برجستهای در فرهنگسازی و تغییر باورها و نگرشهای مخاطبان ایفا میکنند؛ از اینروی با توجه به تنوع و تکثر رسانههای نوین، مقولهی جذب مخاطب بیش از پیش مورد توجه میباشد. پژوهش حاضر با تاکید بر انواع رسانهها، در قالب مطالعات میانرشتهای به معرفی سه مولفهی برجسته در بوستان و گلستان سعدی پرداخته است. روش تحقیق نظری- استنادی و مبتنی بر دادههای علوم انسانی است و یافتههای پژوهش نشان میدهد که سعدی از مولفههای سادهگویی، فشردهگویی و حقگویی بهعنوان سه راهبردِ بسیار اثرگذار در جذب مخاطبان بهره برده است و بکارگیری درست این شگردها توفیقات جهانی وی را در پی داشته است. راهبردهای هوشمندانهای که قابلیت آن را دارد تا بهعنوان مواد اولیه و ضروری در چاشنی پیامهای رسانهای در جلب توجه و جذب مخاطبان، بسیار اثرگذار جلوه نماید.
The media in all its forms is the arena of conveying the message to the audience, and all types of media play a prominent role in creating culture and changing the beliefs and attitudes of the audience; Therefore, due to the diversity and multiplicity of new media, the issue of audience attraction is more important than ever. The present study, with emphasis on different types of media, in the form of interdisciplinary studies, has introduced three prominent components in Saadi Park and Golestan. The research method is theoretical-citation and based on humanities data And the research findings show that Saadi has used the components of simplification, conciseness and truth-telling as three very effective strategies in attracting the audience and the correct application of these tricks has led to his global success. Intelligent strategies that have the ability to be very effective as a raw material in sparking media messages to attract the attention of the audience.
ملخص الجهاز:
فرهنگ سازی جذب مخاطب در رسانه ها با نگاهی به مؤلفه های ساده گویی و فشرده گویی در بوستان و گلستان سعدی زینب ترابی * کبری نودهی **، ابراهیم ابراهیمی * 1 ** چکیده رسانه در تمامی اشکال آن ، عرصه ی انتقال پیام به مخاطب است و انـواع رسـانه هـا نقـش برجسته ای در فرهنگ سازی و تغییر باورها و نگرش های مخاطبان ایفا می کنند؛ از ایـن روی باتوجــه بــه تنــوع و تکثــر رســانه هــای نــوین ، مقولــه ی جــذب مخاطــب بــیش ازپــیش موردتوجه می باشد.
با این توصیف ، اگرچه مصـادیق جـذب مخاطـب از راه هـای بسیار متنوعی قابل بررسی است ، لکن در ایـن مجـال ضـمن تبیـین آرای نـوآم چامسـکی (Noam Chomsky)، زبان شناس و سیاستمدار آمریکـایی ، درمـورد اثرگـذاری رسـانه هـا بـر جامعه ، با تکیه بر دو مولفه ی «ساده گویی » و «فشرده گویی » به مصادیقی از جذب مخاطـب در بوستان و گلستان سعدی اشاره خواهد شد.
می شود و مولفه هایی که در این پژوهش با هدف جـذب مخاطبـان بیش تر معرفی می گردند، مشتمل بر مقـولاتی اسـت کـه بـرای تمـامی رسـانه هـا، بـه ویـژه رسانه های ارتباط جمعی و گروهی ، قابل تعمیم است و اثرپذیری از ایـن شـگردها جـذب بیش تر مخاطبان را در پی خواهد داشت .
این گونه هنرنمایی در انتقال مفاهیم به زبانی ساده و در عین حال بسیار زیبا و رسـا، از خاص ترین ویژگی های سعدی شـیرازی اسـت کـه بـا دقـت و تیزبینـی ، ایـن شـیوه را در فرهنگ سازی و انتقال آموزه ها و پیام های اخلاقی در شاهکارهای خویش لحاظ کرده است .