ملخص الجهاز:
"اما به هرحال،به خاطر ضرورتهای موجود و برای آسانسازی یادگیری قرآن،این تحولات در مصحف راه یافت و جا افتاد و مقبولیت پیدا کرد،و با پیدایش علوم ادبی و قواعد املایی و دستوری در زبان عربی،کاتبان قرآن از خط قیاسی پیروی کردند مثلا در صفحهای از قرآن که به خط ابن مقله(272-328 هجری)بر جای مانده است،(3)حضور رسم قیاسی بخوبی مشهود است،و کلماتی مانند:الظالمون، یاهامان،کاذبین،فاخذناه،فنبذناهم و جعلناهم با الف نوشته شده،در حالی که میدانیم این کلمات در رسم عثمانی چنین است:الظلمون یهمن، کذبین،فاخذنه،فنبذنهم،جعلنهم.
اکنون که رسم عثمانی به طور کامل قابل پیروی نیست و مسلمانان بخصوص مسلمانان بلاد شرق اسلامی بیش از ده قرن با رسمالخط قیاسی کار کردهاند و همان گونه که پیشتر گفتیم،لااقل از زمان ابن مقله به بعد غالب قرآنها به خط قیاسی تحریر شده،چه لزومی دارد که بازهم به رسم عثمانی،آن هم به صورت ناقص برگردیم و نوآموزان را دچار زحمت سازیم؟ با توجه به مجموع آنچه گفته شد،پیشنهاد میکنیم که در تحریر قرآن از همان خط قیاسی پیروی شود و صدای بلند به صورت الف نوشته شود و این مشکل عمده که بر سر راه نوآموزان قرآن قرار او دارد حل شود؛و در عین حال بعضی از کلماتی که به طور استثنایی در رسمالخط عثمانی حالت ویژه داشته است،به همان حالت نوشته شود.
با توجه به مجموع آنچه تاکنون گفته شد،پیشنهاد میشود در چاپ و نشر قرآن در کشورمان،همان رسم قیاسی معمول شود و حتما صدای بلند«آ»با «الف»نوشته شود،ولی موارد غیر قیاسی که نمونههایی از آن را برشمرده شد مطابق با رسم عثمانی باشد،تا هم خواندن قرآن آسان شود و هم مواردی که تمام خطاطان-حتی خطاطان رسم قیاسی-آن را رعایت نمودهاند،به همان صورت قبلی خود باقی بماند،و چون تعداد این موارد اندک است برای افراد مبتدی مشکل چندانی نخواهد داشت."