خلاصة:
در جوامع کنونی استفادۀ بهینه از فاضلاب شهری از ضرورتهای مدیریت شهری تلقی میشود. یکی از دغدغههای جامعۀ اسلامی مبتنی بر فقه شهری، امکان مصرف آبهای آلوده و نجس حتی پس از تصفیۀ آن است. بر این اساس، مسئلۀ معاملاتِ فاضلاب شهری که مشتمل بر آب متنجس و بول نجس است، یکی از چالشهای فقهی است و اتفاقنظر فقیهان متقدم بر حرمت بیع فاضلابِ مشتمل بر بول نجس و نیز اختلاف دیدگاه در بین متأخران و معاصران دربارۀ آن، این مسئله را محل بحث و جدل قرار دادهاست. مقالۀ پیشرو حکم فقهی بیع پساب و فاضلاب شهری را تبیین، بررسی و تحلیل میکند. یافتههای پژوهشی حکایت از آن دارد که خریدوفروش فاضلاب شهریِ تصفیهشده که مشتمل بر آب متنجس و بول نجس است، اگر در مصارفی استفاده شود که مشروط به طهارت نباشد ازقبیلِ صنایع و آبیاری کشاورزی، مجاز است. عمده ادلۀ فقیهان متقدم در ممانعت آن، دلیل ممکن نبودنِ انتفاع حلال از آن بودهاست؛ امری که امروزه با شهرسازی و ایجاد تصفیهخانههای فاضلاب و استفادۀ بهینه از پساب، امکان انتفاع حلال از آن میسر شدهاست.
In modern societies, the optimal use of municipal wastewater is considered a necessity in urban management. One of the concerns of the Islamic society regarding urban jurisprudence is the possibility of consuming polluted and impure water even after its treatment. Accordingly, transactions related to municipal wastewater, including impure water and urine, have been one of the jurisprudential challenges. The consensus of the earlier jurists and the disagreement among the later and contemporary jurists regarding the prohibition of the sale of sewage containing urine has made this issue the subject of controversy. The present study examines and analyzes the issue with the aim of explaining the jurisprudential decreeon the sale of municipal wastewater and sewage. The findings of this study indicate that the purchase and sale of treated municipal wastewater containing contaminated water and urine are allowed if it is used in applications that are not conditional upon purity (taharah), such as industry and agricultural irrigation. The main arguments of the earlier jurists in preventing its usage have been due to the impossibility of its lawful usage. But today, with the creation of cities, the establishment of wastewater treatment plants, and the optimal use of wastewater, the lawful (halal) use of it has become possible.