خلاصة:
شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان یکی از پرمخاطبترین شبکههای اجتماعی نوین در جامعه ایرانی محسوب میشود که کاربران بسیاری آن را دنبال میکنند. وجود صفحات مختلف و متعدد در شبکه اجتماعی اینستاگرام نشاندهنده آن است که کاربران ایرانی با اهداف و مقاصد متفاوتی به ایجاد و پیگیری این صفحات میپردازند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ جامعهشناختی شبکه اجتماعی اینستاگرام، ضمن نقادی پژوهشهای پیشین، درصدد تحلیل محتوای صفحات کاربران ایرانی و دستهبندی آنها بر اساس نوع کارکرد جمعی بر آمده است. نتایج نشان میدهد که این صفحات انبوه را میتوان ذیل شش کارکرد جمعی دستهبندی کرد: خبری، آموزشی، بازاریابی، خدماتی، بلاگرها، و پیجهای زرد. بدین-ترتیب، حوزه فعالیت شبکه اجتماعی اینستاگرام فراتر از ارتباط ساده اجتماعی است چراکه شبکههای اجتماعی جدید نظیر اینستاگرام با قابلیتیهای متفاوتی که دارند بسیاری از حوزههای فردی و اجتماعی را تحت پوشش قرار میدهد و میتواند پاسخگوی نیازهای متفاوت افراد در زمینه کسبوکار اقتصادی، دریافت اطلاعات، سرگرمی، آموزش، ارائه خدمات و غیره باشد. شبکه اجتماعی اینستاگرام همچنین موجب تقویت فرهنگ مشارکتی میگردد. چراکه کاربران و کنشگران در این شبکه در ایجاد و گردش محتوا جدید به طور فعالانه مشارکت میکنند.
The social network of Instagram with too many audiences in Iran is followed by different strata of users. Different pages with diverse functions in this network show that users follow this social network with different purposes and intentions. This paper is an attempt to have a sociological study on this social network and to do so, it will review the field literature critically. Then, it attempts to do a qualitative content analysis of different pages of Iranian users and to categorize them according to their collective functions. The findings show that Iranian users’ pages on Instagram can be categorized into six categories based on their collective functions: News, education, marketing, services, bloggers and yellow pages. It is concluded that Instagram’s field of activity can’t be limited merely to creating social communication, but has some extraordinary potentials in determining social and interpersonal relations and problems. This social network can meet the different needs of people in the field of business, information, entertainment, education, services, etc. Instagram also strengthens a participatory culture, because users are actively involved in creating and circulating new contents.
ملخص الجهاز:
پرنيا رضي پور دکتري جامعه شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکز، تهران ، ايران چکيده شبکه اجتماعي اينستاگرام به عنوان يکي ازپرمخاطب ترين شبکه هاي اجتماعي نوين درجامعه ايراني محسوب ميشودکه کاربران بسياري آن رادنبال ميکنند.
وجودصفحات مختلف ومتعدددرشبکه اجتماعي اينستاگرام نشان دهنده آن است که کاربران ايراني بااهداف ومقاصدمتفاوتي به ايجادوپيگيري اين صفحات ميپردازند.
بدين ترتيب ،حوزه فعاليت شبکه اجتماعي اينستاگرام فراترازارتباط ساده اجتماعي است چراکه شبکه هاي اجتماعي جديدنظيراينستاگرام باقابليتي هايمتفاوتي که دارندبسياري ازحوزه هايفردي واجتماعي را تحت پوشش قرارمي دهدومي تواندپاسخ گوينيازهاي متفاوت افراددرزمينه کسب وکاراقتصادي ، دريافت اطلاعات ،سرگرمي ،آموزش ،ارائه خدمات وغيره باشد.
لذاپژوهش حاضردرصددتحليل اين مسئله است که محتواي صفحات کاربران ايرانيرابرمبناينوع کارکردجمعي آن هاوشيوةمصرف آن هانزدکاربران به شيوه ايکيفيتحليل ودسته بندي کند.
وجهان باتوجه به ماهيت ومحتواي اخبار اخباردرموردنوع اخباردرمورد٥/٩١٠ کامنت هامتفاوت است وهمراه بااظهار 6 همه گيري ويروس در کرونا هزارنفر نگراني ازوضعيت ويروس کروناو جهان وايران پيگيري ازنحوه خريدواکسن تحليل محتوي صفحات اخباردرشبکه هاي اجتماعي اينستاگرام نمايانگراين نکته است که انتشاراخباردراين شبکه اجتماعي بااشکال وصورت هاي مختلف انجام ميپذيرد.
آموزش واخبار پرسش هاي مختلف 4 ٢٣٤هزار اخبارواطلاع رساني بورس درباره بازاربورس ، تعداد دنبال بررسي محتواي صفحات و بررسي برخي مورد نام صفحه کننده شيوه جذب فالور کامنت ها.
درواقع ميتوان اذعان نمودپيوستگي روابط اجتماعي کاربران درقالب زنجيره هاي انسانيکه به صورت دنبال کننده ودنبال شونده ايجادميشود وازطرفيعجين مبادلات اقتصاديوتجاريدرشبکه اجتماعياينستاگرام موجب ايجاد جامعه شبکه اي ومجازيهمسوباجامعه واقعياست که درصددتأمين نيازهاياقتصاديو اجتماعي کاربران قدم برميدارد.