خلاصة:
پژوهش حاضر اثر آموزش ذهن آگاهی کوتاه مدت را بر یادآوری واژههای با بار عاطفی در افراد با و بدون ناگویی هیجانی مورد بررسی قرار داد. روش پژوهش از نوع مداخلهای(نیمه آزمایشی) با طرح عاملی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه در بازهی سنی 15 تا 16 سال بود، که در سال تحصیلی 98-97 در پایه دهم در دبیرستانهای شهر زنجان مشغول به تحصیل بودند. پرسشنامه ناگویی هیجانی تورنتو(TAS-20) به منظور غربالگری در میان 150 نفر از دانش آموزان -به روش در دسترس- توزیع گردید. در مرحلهی بعد، به طور تصادفی 40 نفر از دانش آموزان(20 نفر با ناگویی هیجانی) و (20 نفر بدون ناگویی هیجانی) انتخاب شده و در دو گروه کنترل و آزمایش بصورت همتا قرار داده شدند. پس از اجرای پیش آزمون واژههای با بار عاطفی برای هر دو گروه، گروه آزمایش 4 جلسهی 45 دقیقهای تحت آموزش ذهن آگاهی کوتاه مدت قرار گرفت و سپس، پس آزمون واژههای با بار عاطفی برای هر دو گروه اجرا شد. دادهها با آزمونهای آماری توسط نسخه 22 نرم افزار SPSS تحلیل گردید. برای پاسخ به سوالهای پژوهش از روشهای آماری تحلیل واریانس چند متغییری و تحلیل کواریانس تک متغییری استفاده شد. نتایج نشان داد، بیشترین تفاوت معنی دار مربوط به یادآوری واژههای با بار منفی در گروهی است که آموزش ذهن آگاهی کوتاه مدت دریافت کرده بودند، دریافت آموزش ذهن آگاهی کوتاه مدت در یادآوری واژههای با بار عاطفی مثبت و خنثی در دو گروه با و بدون ناگویی هیجانی تفاوت معنیداری نداشت.
The present study examined the Effect of brief mindfulness training on recall of emotional words in Individuals with and without alexithymia. This research method was interventional (quasi-experimental) with factorial design. Statistical population of this research was included all girl students of secondary school in aged 15 to 16 years old In the academic year of 2018-19 In the tenth grade in high schools in the city of Zanjan that have studied in. the Toronto Alexithymia Scale (TAS-20) was distributed -through convenience sampling- among 150 students for screening. In the next step, randomly selected 40 students (20 with alexithymia) and (20 without alexithymia) and placed by peers in the two control and experimental groups. After performing a pretest emotional word’s for both groups, the experimental group 4 sessions 45 minutes were trained in brief mindfulness and then, posttest emotional word’s was performed for both groups. Data were analyzed by spss software version 22. To answer research questions was used multivariate analysis of variance and One-variable Analysis of Covariance. the results showed that the most significant difference was related to recall of negative word’s in the group that received the brief mindfulness training, which is among this group too given the interactive effect Individuals with alexithymia most significant difference was related Individuals without alexithymia . Received the brief mindfulness training on recall of positive and neutral word’s there was no significant difference. .
ملخص الجهاز:
حال با توجه به مطالب مطرح شده هدف اين است که بدانيم آيا آموزش ذهن آگاهي بر يادآوري واژه هاي داراي بار عاطفي مثبت ، منفي و خنثي در افراد با و بدون ناگويي هيجاني تفاوت معنيداري ايجاد ميکند؟ روش پژوهش جامعه آماري، نمونه و روش نمونه گيري پژوهش حاضر جزء پژوهش هاي آزمايشي ميباشد و از نظر نحوه جمع آوري اطلاعات از نوع پژوهش هاي مداخله اي (نيمه آزمايشي) طرح عاملي با دو متغيير بين گروهي (٢ در ٢) است که در آن اثر کاربندي آزمايش (آموزش ذهن آگاهي) بر متغيير وابسته مطالعه شد.
The interactive effect of mindfulness training and alexithymia on recalling words with negative emotional load همان طور که از نمودار ١ مشخص است در افرادي که ناگويي هيجاني نداشته اند، دريافت يا عدم دريافت آموزش تفاوت زيادي ايجاد نکرده است اما درباره افراد دچار ناگويي هيجاني تفاوت زيادي مشاهده مي شود.
The interactive effect of mindfulness training and alexithymia on recalling words with positive emotional load همان طور که از نمودار ٢ مشخص است در افرادي که ناگويي هيجاني نداشته اند، دريافت يا عدم دريافت آموزش تفاوت زيادي ايجاد نکرده است اما درباره افراد دچار ناگويي هيجاني تفاوت زيادي مشاهده مي شود.
The interactive effect of mindfulness training and alexithymia on recalling words with Neutral emotional load همان طور که از نمودار ٣ مشخص است در افرادي که ناگويي هيجاني داشته اند، دريافت يا عدم دريافت آموزش تفاوت زيادي ايجاد نکرده است اما درباره افراد بدون ناگويي هيجاني تفاوت بيشتري مشاهده مي شود.