خلاصة:
ارزشگذاری کالاهای محیط زیستی، دید روشنی در خصوص سیاستگذاری و توجیه اجرای طرحهای اقتصادی به برنامهریزان خواهد داد و امکان تحلیل بهتر پروژهها و همچنین مقایسه و انتخاب بهترین و کمهزینهترین پروژه را برای سیاستگذار برقرار میکند.روش قیمتگذاری هدانیک توسط اقتصاددانان برای کالاهایی به کار گرفته شده است که بازارپذیر نیستند تا ازطریق برآورد اثر این کالاها بر بازار داراییها بهخصوص مسکن، ارزش این کالاها برآورد شود. هدف اصلی این تحقیق نیز برآورد ارزش هوای پاک و میزان تمایل به پرداخت برای بهبود کیفیت هوا و استخراج تابع تقاضای آن در کلانشهر تهران است.در این تحقیق با استفاده از دادههای معاملات در بازار مسکن شهر تهران، در مقطع سال 1395 و سه دسته ویژگی ساختاری، همسایگی و محیط زیستی، تابع قیمت هدانیک شهر تهران برآورد شده است. تعداد 7000 نمونه از معاملات واقعی بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده از مناطق 22گانه شهر تهران جمعآوری شدند. تابع قیمت هدانیک براساس روش دو مرحلهای روزن و شکل تابعی لگاریتمی دوطرفه، استخراج و با استفاده از قیمت ضمنی، میل نهایی به پرداخت هر متغیر آلودگی هوا برآورد شد. سپس با استفاده از ویژگیهای اقتصادی - اجتماعی افراد تابع تقاضا استخراج شده است.نتایج نشان میدهند متغیرهای آلودگی هوا مانند O3، SO2، PM10 و PM2.5 بر داراییها تأثیر منفی و معنیدار دارند. کشش درآمدی نشاندهندة ضروریبودن هوای پاک برای شهروندان است. همچنین متغیرهای درآمد، سن و وضعیت تأهل و سطح سواد خریداران واحدهای مسکونی در انتخاب محیط زندگی با آلودگی کمتر، تأثیرگذار است.
Valuation of environmental goods will give planners a clear view of policy makers and explanation for the prformance of economic plans, and will allow policy makers to better analyze projects, as well as compare and select the best and least expensive projects.The Hedonic pricing method has been used by economists for non-marketable goods to estimate the value of these goods by estimating the impact of these goods on the asset market, especially housing market. The main purpose of this study is to estimate the value of clean air and the willingness to pay to improve air quality and extract its demand function in the metropolis of Tehran.In this research, using the data of transactions in the housing market of Tehran, in the period of 2016 and three categories of structural features, neighborhood and environment, we have estimated the price function of Hedonic in Tehran. 7000 samples of real transactions were collected by simple random sampling from 22 districts of Tehran. The Hedonic price function is extracted based on two-stage Rosen method and two-way logarithmic functional form. Using the implicit price, the marginal willingness to pay for each air pollution variable is estimated, then demand function is extracted using the socio-economic characteristics of individuals.The results show that air pollution variables such as O3, SO2, PM10, PM2.5 have a negative and significant effect on assets. Income elasticity illustrates the need for clean air for citizens. Also, the variables of income, age and marriage status and education level of buyers of residential units are influential in choosing a living environment with less pollution.