خلاصة:
افول سازمانی پدیدهای هست که تمام انواع شرکتها را در برگرفته و عاملی در جهت تهدید بقاء آنها شده است. لذا مطالعه اقدامات شرکتهایی که افول را تجربه کرده و تلاش نمودهاند از این وضعیت خارج شوند، میتواند دیدگاهها و بینشهایی را در خصوص طیف وسیعی از استراتژیهای چرخش بکار گرفته شده توسط آنها به سایر شرکتها بدهند. لذا در این تحقیق، هدف طراحی فرآیندی برای چرخش کسبوکارهای کوچکومتوسط جهت خروج از افول میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نوع آمیخته میباشد. در این تحقیق از استراتژی دادهبنیاد استفاده شده است. در مرحله اول با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی و ابزار مصاحبه، با تصمیمگیرندگان اصلی 11 شرکت فعال در صنعت مواد غذایی مصاحبههای نیمهساختار یافتهای صورت پذیرفت و 107 مولفه و 32 مقوله در قالب 6 بعد(دلایل افول، افول، شرایط زمینهای و مداخلهگر چرخش، استراتژی چرخش و بهبود وضعیت شرکت) شناسایی گردید. سپس پرسشنامهای که از مولفههای شناسایی شده در بخش کیفی بدست آمده است، بین شرکتهای فعال در صنعت مواد غذایی مستقر در شهرکهای صنعتی استان تهران که شرایط افول را داشتهاند و از طریق نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند، جهت تایید یا رد مولفههای شناسایی شده، توزیع گردید. در نهایت با دستهبندی مقولههای شناسایی شده بر اساس مدل پارادیمی دادهبنیاد، در قالب شش بعد: علّی، محوری، راهبردی، زمینهای، مداخلهگر و پیامدها، فرآیند چرخش کسبوکارهای کوچک و متوسط تدوین گردید.
The organizational decline is a phenomenon that covers all types of companies and is a factor in the threat of survival. Therefore, the study of the actions of companies that have experienced in decline and tried to get out of this situation can give insights into the range of turnaround strategies used by them to other companies. The goal of this research is to design a process for SME business turnaround to exit the decline. The present research is applied in terms of purpose and uses mix approach. In this research, Grounded Theory strategy has been used. In the first stage, using semi-structured interviews with the main decision-makers of 11 Companies Active In the food industry, using non-random sampling method and 107 of the components and 32 categories in the form of 6 dimensions(Cause of Decline, Decline, factors Contextual and intermediary, turnaround strategy, Outcomes)were identified. Then a questionnaire with the identified components in the qualitative section was distributed among the companies selected through simple random sampling to confirm or reject identified components. Finally, by categorizing the identified components based on the Grounded Theory Paradigm, it was developed in the form of six dimensions: Causal, Central, Strategic, Contextual, Interventionist and Outcomes, The turnaround process of SME’s was developed.
ملخص الجهاز:
در مرحله اول با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی و ابزار مصاحبه ، با تصمیم گیرندگان اصلی ١١ شرکت فعال در صنعت مواد غذایی مصاحبه های نیمه ساختار یافته ای صورت پذیرفت و ١٠٧ مولفه و ٣٢ مقوله در قالب ٦ بعد(دلایل افول ، افول ، شرایط زمینه ای و مداخله گر چرخش ، استراتژی چرخش و بهبود وضعیت شرکت ) شناسایی گردید.
آن ها ریشه های افول شرکت ها را به دو بخش خارجی و داخلی تقسیم میکنند، اولی ناشی از 1Lester et al 2Ribeiro Serra et al 3 Panicker & Manimala 4Santana et al 5Lawton et al افول صنعت است و دومی ناشی از مسائل داخلی است و زمانی رخ میدهد که یک شرکت بدلیل انحرافات استراتژیکی که در محیط داشته ، غیر رقابتی میشود و اغلب ناشی از تصمیم گیریهای مدیریت ارشد در گسترش نابخردانه و یا عدم بروز رسانی خطوط تولید، عدم غلبه بر نقاظ ضعف بخش های وظیفه ای و یا عدم کاهش هزینه های مالی است .
برخی دیگر از پژوهشگران استراتژیهای 1Solnet et al 2Gowenet al 3Trahms et al 4Pearce & Robbins 5Schweizer et al 6Schoenberg et al بهره وری را مقدم بر سایر اقدامات شرکت نمیدانند و معتقدند که اقدامات چرخش باید مطابق با دلایل افول شرکت باشند(اندوفور و همکاران ١، ٢٠١٣).