خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش صفات شخصیت و عملکرد تحولی خانواده در پیشبینی سلامت روان دانشجویان با سابقهی تخلف انضباطی بود. جامعه پژوهش را کلیهی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل دادند که در سالهای تحصیلی 98-1397 و 99-1398 از سوی شورای انضباطی دانشجویان این دانشگاه، متخلف شناخته شدند. از این میان تعداد 200 نفر بهصورت تمام شماری و پس از در نظر گرفتن ملاکهای ورود و خروج پژوهش در مطالعه شرکت کردند. کلیه شرکتکنندگان به پرسشنامههای سلامت عمومی گلدبرگ، پرسشنامه پنج عاملی نئو و سنجش عملکرد تحولی خانواده عالی و همکاران پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد مؤلفه توجه و تنظیم از میان مؤلفههای عملکرد تحولی خانواده و همچنین صفات شخصیتی وظیفهمداری، برونگرایی، توافقپذیری و روانرنجورخویی میتوانند سلامتروان دانشجویان دارای سابقه انضباطی را پیشبینی کنند (05/0>P)؛ بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش حاضر توجه به عوامل خانوادگی و فردی دانشجویان در فرآیند رسیدگی به پروندهها و بهکار بردن مداخلههای روانشناختی خانواده محور جهت پیشگیری از تکرار تخلف دانشجویان امر مهمی است و میبایست مورد توجه برنامهریزان نظام آموزش عالی قرار بگیرد.
This descriptive-correlational study aimed to examine the role of personality
traits and developmental family functioning in predicting mental health of
students with disciplinary record of misconduct. The study population consisted
of all students of Ferdowsi University of Mashhad, reported by the Student
Disciplinary Council of the university to have academic misconduct in their
disciplinary records in the academic years of 2018-2019 and/or 2019-2020.
Considering the inclusion and exclusion criteria of the study, 218 students
participated in the study and responded to Goldberg’s General Health
Questionnaire, the NEO-Five-Factor Inventory (NEO-FFI), and the
Developmental Family Function Assessment Questionnaire by Aali et al (1394).
Of these, 200 questionnaires were complete and were included in the subsequent
analyses. Based on the results of the stepwise regression analysis, the components
of attention and regulation from the developmental family functioning, and
personality traits of responsibility, extraversion, agreeability, and neuroticism
could predict the mental health of students with disciplinary record misconduct
(P <0.05). The results highlight the significance of taking family and individual
factors into account in the process of dealing with disciplinary misconduct.
Besides, family-centered psychological interventions are also necessary to
prevent the recurrence of student misconduct; thus, higher education planners
should consider them.
ملخص الجهاز:
نتايج تحليل رگرسيون گام به گام نشان داد مؤلفه توجه و تنظيم از ميان مؤلفه هاي عملکرد تحولي خانواده و همچنين صفات شخصيتي وظيفه مداري، برونگرايي، توافق پذيري و روان رنجورخويي مي توانند سلامت روان دانشجويان داراي سابقه انضباطي را پيش بيني کنند (٠٠٥ .
Aceijas, Waldhäusl, Lambert, Cassar, & Bello-Corassa 2.
Acar, Demir, Gormez, & Keser 2.
در بررسي نرمال بودن متغيرهاي پژوهش با استفاده از آزمون کالموگروف ـ اسميرنوف ، نتايج حاکي از آن بود که توزيع نمرات متغيرهاي سلامت روان و ابعاد آن ، مؤلفه هاي عملکرد تحولي خانواده و همچنين صفات شخصيت در برونگرايي و توافق پذيري نرمال نبودند (٠/٠٥< p)، بنابراين از همبستگي اسپيرمن جهت بررسي ارتباط بين متغيرهاي پژوهش استفاده گرديد که نتايج آن در جدول ١ گزارش شده است .
ميانگين ، انحراف معيار و همبستگي بين متغيرهاي پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) براي بررسي نقش پيش بين صفات شخصيت و مؤلفه هاي عملکرد تحولي خانواده در سلامت روان دانشجويان داراي سابقه ي تخلف انضباطي، آزمون تحليل رگرسيون چندگانه با استفاده از روش گام به گام مورد استفاده قرار گرفت که نتايج آن در ادامه گزارش شده است .
همچنين نتايج نشان داد توجه و تنظيم از مؤلفه هاي عملکرد تحولي خانواده و وظيفه مداري، برونگرايي، توافق پذيري و روان رنجورخويي از صفات شخصيت قادر به پيش بيني سلامت روان دانشجويان داراي سابقه ي انضباطي هستند.
Nocentini, Fiorentini, Di Paola, & Menesini 6.
Charles, Floyd, Cole, & Barry 7.