خلاصة:
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله حافظه فعال کلامی بر عملکرد حافظه فعال هیجانی دانشآموزان با اختلال خواندن صورت گرفت. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. روش نمونهگیری به صورت در دسترس و نمونه شامل 20 دانشآموز پسر دوره ابتدایی ساکن استان البرز در سال تحصیلی 97-1396 بود که به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش برنامه حافظه فعال کلامی را در 10 جلسه دریافت کرد. همچنین به منظور بررسی اختلال خواندن از آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) کرمینوری و همکاران و برای سنجش حافظه فعال هیجانی از پرسشنامه ارجمندنیا استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که مداخله حافظه فعال کلامی موجب بهبود حافظه فعال هیجانی و مولفههای خواندن شامل آزمون قافیه، نامیدن تصاویر، درک متن، خواندن ناکلمات، نشانه حرف و نشانه مقوله در دانشآموزان میشود درحالیکه این تاثیر بر سایر مولفهها مشاهده نشد. با توجه بهنتایج پژوهش حاضر نتیجه گرفته میشود که میتوان با استفاده از مداخله حافظه فعال کلامی، حافظه فعال هیجانی و اختلال خواندن دانشآموزان را بهبود بخشید.
The aim of the present study was to investigate the effectiveness of verbal
working memory intervention on the emotional working memory of students with
dyslexia. This was an experimental study with the pre-test, post-test and control
group design. Participants in the study were a sample of 20 male primary school
students diagnosed with dyslexia from centers for learning disabilities in Alborz
province in the academic year 2017-2018. They were randomly assigned to the
experimental and control groups, each with 10 participants. The experimental
group received the verbal working memory program for 10 sessions. Participants
in both groups completed the Reading and Dyslexia Test and Arjmandnia’s
Emotional Working Memory Questionnaire correspondingly to evaluate their
dyslexia and to assess their emotional working memory. The obtained data were
analyzed through the analysis of covariance using SPSS. The results showed that
the intervention of verbal working memory improves emotional working memory
and dyslexia of students. Based on the finding of the present study, it can be
concluded that the verbal working memory intervention was effective in
improving emotional working memory and dyslexia.
ملخص الجهاز:
نتايج پژوهش نشان داد که مداخله حافظه فعال کلامي موجب بهبود حافظه فعال هيجاني و مولفه هاي خواندن شامل آزمون قافيه ، ناميدن تصاوير، درک متن ، خواندن ناکلمات ، نشانه حرف و نشانه مقوله در دانش آموزان ميشود درحاليکه اين تاثير بر ساير مولفه ها مشاهده نشد.
با توجه به نتايج پژوهش حاضر نتيجه گرفته ميشود که ميتوان با استفاده از مداخله حافظه فعال کلامي، حافظه فعال هيجاني و اختلال خواندن دانش آموزان را بهبود بخشيد .
Brooks, Berninger, & Abbott 7.
Rosselli, Matute, Pinto, & Ardila 5.
Swanson, Kehler , & Jerman 6.
Kibby, Marks, Morgan, & Long 7.
Van Dyke, Johns, & Kukona 11.
Zayed, Roehrig, Arrastia-Lloyd, & Gilgil 12.
بنابراين سوال پژوهش حاضر عبارت است از: آيا مداخله حافظه فعال کلامي بر عملکرد حافظه فعال هيجاني دانش آموزان نارساخوان اثرگذار است ؟ روش پژوهش با توجه به موضوع و هدف ، پژوهش حاضر از نوع آزمايشي با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود.
به طوري که اطلاعات توصيفي نيز نشان ميدهد ميانگين نمرات گروه آزمايش پس از انجام مداخله افزايش داشته است ، به عبارت ديگر مداخله حافظه فعال کلامي موجب بهبود اختلال خواندن شده است .
بررسي تاثير مداخله حافظه فعال کلامي بر عملکرد حافظه فعال هيجاني دانش آموزان با مشکلات خواندن .
Working memory in children with learning disabilities in reading versus spelling: Searching for overlapping and specific cognitive factors.
Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 32(2), 183- 196.
Working memory training improves developmental dyslexia in Chinese children.