خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تجارب زیسته معلمان مدارس(دولتی) ابتدایی شیراز از دانشآموز منضبط بود. این پژوهش از نوع کیفی و روش مورداستفاده، پدیدارشناسی هوسرلی بود. مشارکتکنندگان در پژوهش 12 نفر از معلمان دارای تجربه تدریس در مناطق مرکزی و حومه شیراز بودند که از پایههای اول و ششم ابتدایی با رویکرد نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روش گردآوری دادههای این پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای سنجش اعتبار اولیه دادهها از معیارهای قابل قبول بودن و قابلیت اعتماد بودن دادههای کیفی استفاده شد. پس از کدگذاری دادهها از روش تحلیل مضمون برای تشکیل شبکه مضامین ویژگیهای دانشآموز منضبط استفاده شد. برای شناخت بهتر دانشآموز منضبط، یافتههای حاصل از این پژوهش در دو سطح ایجابی و سلبی تفکیک شد. مضامین سازمان دهنده (برای هر دو سطح ایجابی و سلبی) در چهار دسته به نامهای مرتبط با شخصیت، مرتبط با تحصیل، مرتبط به تعامل با دیگر دانشآموزان و مرتبط به تعامل با معلم تقسیمبندی گردید و در نتیجه الگوی اکتشافی در یک مضمون فراگیر به نام ویژگی دانشآموز منضبط شکل گرفت. انجام این پژوهش میتواند به مدیران مدارس در زمینه شناسایی دانشآموز منضبط کمک کرده و معلمان را در شناسایی نقاط ضعف و نارساییهای تدریس خود یاری رساند و مدیران با آگاهی از مؤلفههای دانش آموز منضبط قادرند محیط را برای معلمان و کارکنان مدارس بهگونهای فراهم آورند که فعالیتهای آموزشی آنها منجر به بروز نوآوری و بهبود عملکرد مدارس گردد.
The purpose of this Husserlian phenomenological study was to explore the
experiences of Shiraz primary school teachers of disciplined students.
Participants in the study were 12 teachers with teaching experience in the central
and suburbs of Shiraz, who were selected from the first and sixth grades via
purposive sampling. Semi-structured interviews were used as the qualitative data
collection instrument. The acceptability and reliability criteria for qualitative data
were used to determine the initial validity of the collected data. Given the
qualitative approach in this research, thematic analysis was conducted to develop
a network of themes signifying the disciplined students’ characteristics. To this
end, the data was codified; the codes were compared and similar codes were
combined, resulting in a total of two basic (positive and negative) and four
organizing themes, pertaining to the students’ personality, studying habits,
interaction with other students, and interactions with the teachers. All these
themes together were the constituents of a global theme called the characteristics
of disciplined students. The model designed in this study provides a framework
for school principals to identify disciplined students and can help teachers
identify weaknesses and shortcomings in their teaching. The proposed model can
thereby pave the way for the school staff to provide an educational environment
that can foster the students’ innovation and improve their performance at school.
ملخص الجهاز:
مضامين سازمان دهنده (براي هر دو سطح ايجابي و سلبي) در چهار دسته به نام هاي مرتبط با شخصيت ، مرتبط با تحصيل ، مرتبط به تعامل با ديگر دانش آموزان و مرتبط به تعامل با معلم تقسيم بندي گرديد و در نتيجه الگوي اکتشافي در يک مضمون فراگير به نام ويژگي دانش آموز منضبط شکل گرفت .
Mahvar, Farahani, & Aryankhesal 3.
Aguilar, Karabenick, Teasley, & Baek 5.
1. Durlak, Weissberg, Dymnicki, Taylor, & Schellinger 2.
يکي ديگر از رفتارهاي ايجابي که به عنوان نشانه دانش آموز منضبط توسط معلمان دوره ابتدايي بيان شد موارد مرتبط با تحصيل بود که شامل مواردي مانند توجه به مطالب درسي ، داوطلب پاسخگويي به سوالات ، ارائه پاسخ هاي منطقي و نقادانه به سوالات ، علاقه مندي به مطالعه ، کسب نمرات بالا براي رسيدن به هدف ، انجام کامل تکاليف ، انجام به موقع تکاليف و رعايت قوانين کلاسي است .
دسته اي ديگر از رفتارهاي ايجابي که به عنوان نشانه دانش آموز منضبط توسط معلمان دوره ابتدايي بيان شد موارد مرتبط به تعامل با معلم بود که شامل مواردي مانند احترام به معلم ، اهميت به معلم و کمک به معلم است .
نتايج اين پژوهش نشان داد که دانش آموز منضبط از ديدگاه معلمان داراي چهار بعد شخصيتي ، تحصيلي ، تعامل با ديگر دانش آموزان و تعامل با معلم است .
An analysis of student Discipline infractions after implementing a character education and positive behavior reinforcement program at the middle school level.