خلاصة:
ایجاد مجتمعهای مدرن از جمله ابزارهای امپریالیسم برای رواج مصرفگرایی در شهرهای جهان سوم که با شدت زیادی در حال گسترش است. پژوهش حاضر به منظور ارزیابی تأثیرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، کالبدی و محیطی مجتمعهای تجاری بر گسترش مصرفگرایی در کلانشهر تبریز انجام گرفته است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی- تحلیلی است. رویکرد حاکم بر آن کمی میباشد. جامعه آماری پژوهش را مشتریان مجتمعهای تجاری ستارهباران، رویال، لاله پارک، اطلس و پالادیوم رشدیه تبریز است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 400 نفر برآورد گردید و به تناسب تعداد مشتریان هر مجتمع تجاری به صورت تصادفی سیستماتیک بین آنها توزیع گردید. پایایی کلی پرسشنامه 754/0 به دست آمد. تحلیلهای یافتههای پژوهش با استفاده از آزمون پیرسون نشان داد که به ترتیب مؤلفههای اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، کالبدی- فیزیکی و محیطی با مقادیر 616/0، 568/0، 239/0 و 161/0 دارای همبستگی مثبت و معناداری با میزان مصرفگرایی دارند. همچنین نتایج نشان داد که متغیرهای درآمد، تجربه خرید قبلی، سن و جنسیت با مقادیر 620/0، 558/0، 556/0 و 547/0 دارای همبستگی مثبت و معناداری با میزان مصرفگرایی دارند. نتایج آزمون رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که مجموع نه متغیر کیفی و 23 متغیر کمیتوانایی تبیین 55/77 درصد از تغییرات واریانس مربوط به مصرفگرایی را دارند. در نهایت نتایج نشان داد که به ترتیب مناطق، 4، 1، 8، 2، 3، 10، 9، 7 و 6 دارای مصرفگراترین شهروندان هستند. در نهایت پیشنهادهای با محوریت اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی در راستای جلوگیری از رواج مصرفگرایی ارائه شده است.
Imperialism's tools for the spread of consumerism in Third World cities are made using
economic, social, cultural, physical, and other infrastructures, the most prominent being the
creation of large shopping malls. The present study was conducted to evaluate the economic,
social, cultural, physical and environmental impacts of commercial complexes on the
expansion of consumerism in Tabriz metropolis. The research is applied in terms of purpose
and is descriptive-analytical and the approach is quantitative. The statistical population of the
study is the customers of Star Commerce, Royal, Laleh Park, Atlas and Palladium Roshdieh.
The sample size was estimated to be 400 people based on Cochran's formula and
systematically randomly distributed among them. The overall reliability of the questionnaire
was 0.754. Analysis of research findings using the Pearson test showed that the
economic, socio-cultural, physical-physical and environmental components were positively
and significantly correlated with values of 0.616, 0.556, 0.223 and 0.161, respectively. With
consumerism. The results also showed that the variables of income, previous shopping
experience, age, and gender had a positive and significant correlation with consumerism with
values of 0.620, 0.555, 0.555 and 0.554. The results of multivariate regression showed that
the sum of nine qualitative variables and 23 quantitative variables were able to explain
77.55% of variance related to consumerism. Finally, the results showed that the regions, 4, 1,
8, 2, 3, 10, 9, 7 and 6 respectively, consumed the highest number of citizens.
Finally, sociocultural and economic-oriented proposals have been made to prevent the
prevalence of consumerism.
ملخص الجهاز:
٩٧٠ جدول (١): متغيرهاي پژوهش ابعاد متغير ابعاد متغير استفاده از فضاهاي تفريحي، سهولت دسترسي با وسايل حمل ونقل عمومي، برگزاري مراسم و جشنواره ها، سهولت دسترسي با وسايل حمل ونقل شخصي، رفتار فروشندگان، وجود پارکينگ ، فرهنگي و اجتماعي نوع تبليغات، محيطي موقعيت مکاني، محلي براي برقراري تعاملات اجتماعي، وجود فضاهاي اقامتي در داخل يا مجاورت جنسيت مراجعه کنندگان، مجتمع طبقه اجتماعي مراجعه کنندگان تنوع مشاغل و اصناف، تنوع کالاها، مسافت ، تنوع برندها، درآمد، اقتصادي قيمت کالاها، تجربه قبلي خريد، کيفيت کالاها، ساير متغيرها تعداد دفعات مراجعه ، ارائه تخفيفات اشتغال، نوع معماري و طراحي، نوع نورپردازي، طراحي سطح سواد، کالبدي و فيزيکي فضا و دکوراسيون داخلي، تامين ايمني، امنيت کالا و خدمات عرضه شده عمومي و اجتماعي، امکانات آسايشي و راحتي (Source, Authors, 2020) در پژوهش حاضر به منظور بررسي نقش و تاثير مجتمع هاي تجاري بر مصرفگرايي از متغيرهاي ذکر شده در جدول شماره ١ استفاده گرديد که در اين راستا براي هر يک از ابعاد مورد نظر، متغيرهايي به عنوان متغير مستقل تعريف گرديد که در اين خصوص نيز برخي از متغيرها از جمله مسافت ، درآمد، قيمت کالاها و ارائه تخفيفات و غيره به عنوان متغيرهاي کمي و برخي از متغيرها از جمله نوع معماري، طراحي، موقعيت مکاني، امنيت عمومي، امکانات آسايشي و رفاهي و غيره به عنوان متغيرهاي کيفي مورد بررسي قرار گرفتند.