خلاصة:
سیاستهای مرتبط با سلامت، یکی از ابعاد سیاستهای اقتصادی- اجتماعی است که به عنوان یکی از وظایف دولتها در نظر گرفته میشود. دامنه مداخله دولت در بازار سلامت بسیار وسیع است، به طوری که از خرید خدمات تا در برخی موارد ارائه خدمات را در بر میگیرد. در این راستا یکی از سوالات اساسی که همواره به منظور بهبود خدمات بخش سلامت مدنظر میباشد، میزان و نحوه مداخله دولت در بخش سلامت است. با توجه به این که هزینههای سلامت یکی از ابعاد سیاستگذاری دولت محسوب میشود، در این مقاله میزان و نحوه مداخله دولت در این نظام از طریق اولویتبندی هزینههای دولت در سلامت و بر اساس نظرسنجی از خبرگان صورت پذیرفته است. در واقع هدف این تحقیق ارائه الگویی برای نحوه هزینه کرد منابع بخش دولتی در حوزه نظام سلامت کشور است که در آن اولویتبندی هزینهها روشن شده باشد. اجماع نتایج بررسی نظرسنجی نشان میدهد بر اساس نظر خبرگان ترتیب هزینههای دولت در نظام سلامت به ترتیب هزینههای بهداشتی با رویکرد پیشگیری شامل بهداشت محیط و نظارت بر مواد غذایی، دارو و کالاهای پزشکی، هزینههای تحقیق و توسعه، مراقبتهای سرپایی، آموزش پزشکی، خدمات درمانی، خدمات پرستاری بلندمدت و احداث تاسیسات میباشد.
Health policy as an aspect of socio-economic policies is one of the important government duties. The range of the government intervention in the health sector is very broad and even involves buying the services or delivering the services. In this regard, one of the fundamental questions is that the degree of government intervention in the health sector always improves the quality of the health services. Accordingly, health care costs are one of the public policy aspects. In this study, we investigate how government should intervene in the system and based on a survey of experts’ opinion what is the prioritization of government spending on the health market?The results of the survey show that priority of government spending on the system is the health costs with the prevention approach which is including environmental health and Monitoring of food pharmaceutical and medical goods safety, R&D, outpatient care, medical education, health care, long-term nursing care, and the construction of the facility.