خلاصة:
هدف مقاله حاضر این است که مبتنی بر اطلاعات زیراجزای شاخص قیمت مصرفکننده در بازه ۱۳۶۹: ۱ تا ۱۳۹۲: ۱۲ واکنش شاخصهای رفتار قیمتگذاری (بسامد تغییرات قیمت و اندازه تغییرات قیمت) به تحولات نرخ تورم را بررسی نماید. اهمیت کشف رابطه بین شاخصهای رفتار قیمتگذاری و نرخ تورم این است که سیاستگذار پولی میتواند با رصد تحولات نرخ تورم، تشخیص دقیقی نسبت به تحولات چسبندگی قیمتها و اندازه تغییرات قیمت به دست آورد و نسبت به کارآمدی سیاستهای پولی خود اطلاع بیشتری کسب کند. مهمترین نتیجه مقاله این است که رفتار قیمتگذاری در نرخهای تورم پایین و بالا با هم متفاوت بوده و در نتیجه، گذار به نرخهای تورم پایین، دلالتهای سیاستی متفاوتی نسبت به نرخهای تورم بالا برای سیاستگذار پولی خواهد داشت. همچنین مشاهده میشود که رفتار قیمتگذاری اقلام قیمتگذاری شده در بازار، نسبت به اقلام قیمتگذاری شده توسط دولت، واکنش متفاوتی نسبت به تحولات نرخ تورم نشان میدهد. بهطوریکه بهواسطه کنترلهای دولتی، واکنش رفتار قیمتگذاری اقلام قیمتگذاری شده توسط دولت به نرخ تورم، غالبا بیمعناست، در حالیکه اقلام قیمتگذاری شده در بازار، واکنش مثبت و معناداری به تغییرات نرخ تورم نشان میدهند.
In this paper we measure the price stickiness in Iran’s economy. More specifically, we use
sub-aggregates data of consumer price index from 1990:3 to 2014:2 to investigate the analyze the frequency and size of price changes and test whether they are affected from the CPI variations. This is important as it determined how much the monetary authority can expect to have influence on the real economy in the short term. We find that price changes happen very frequently in the Iran’s economy averaged approximately around three months. We also find a positive correlation between the frequency and size of the price changes and the inflation rate, where there is a difference between low and high inflation rates. Moreover, we find that in contrast to goods with prices determined in the market, the price regulated goods have no significant relationship with inflation.
ملخص الجهاز:
edu هدف مقاله حاضر اين است که مبتني بر اطلاعات زيراجزاي شاخص قيمت مصرف کننده در بازه ١٣٦٩:١ تا ١٣٩٢:١٢ واکنش شاخص هاي رفتار قيمت گذاري (بسامد تغييرات قيمت و اندازه تغييـرات قيمـت ) بـه تحـولات نـرخ تـورم را بررسي نمايد.
نتايج به دست آمده از اين جداول نشان ميدهد که بين بسامد تغييرات قيمت با نرخ تورم مصرف کننده به ازاي کل اقـلام و همچنين اقلام قيمت گذاري شده در بازار، رابطه اي آستانه اي قابل مشـاهده نيسـت ١.
در مورد اقلام قيمت گذاري شده توسط دولت ، ملاحظه ميگردد که عـلاوه بـر اينکـه رابطـه ميان بسامد تغييرات قيمت و نرخ تورم مصـرف کننـده آسـتانه اي اسـت ، واکـنش بسـامد تغييـرات قيمت اين اقلام به نا اطميناني تورمي نيز مثبت و معنادار است در حاليکـه ايـن اقـلام بـه تحـولات ساير متغيرهاي اقتصادکلان واکنشي نشان نميدهند.
همچنين مشاهده ميشود کـه انـدازه تغييـرات قيمـت اقـلام قيمـت گـذاري شـده در بـازار بـه تغييرات نرخ تورم مصرف کننده ، آستانه اي است به طوريکه تا وقتـي نـرخ تـورم کمتـر از آسـتانه ١٥درصدي قرار دارد اندازه تغييرات قيمت واکنش منفي به نرخ تورم نشان ميدهـد، امـا بـا عبـور تورم از سطح آستانه ، رابطه اي مثبت بين دو متغير برقرار ميگردد.
"Price Setting Behavior in Denmark-A Study of CPI Micro Data 1997-2005", Denmark National Bank Working Papers, No 39.