خلاصة:
اخلاق حرفهای، همواره یکی از مهمترین اهداف نظام آموزشی بوده است. مربیان تعلیم و تربیت دریافتند که برنامهریزی مبتنی بر شایستگی حرفهای یکی از روشهای آماده کردن فارغالتحصیلان برای یک زمینه در حال تغییر است. مطالعه کیفی حاضر با رویکرد گراندد تئوری در پاییز 1397 بر روی 24 نفر از متخصصین تعلیم و تربیت و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان به روش نمونهگیری هدفمند و تا اشباع دادهها و با رعایت محرمانه بودن اطلاعات و امکان ترک مطالعه درهر زمان که مایل بودند ادامه یافت، روش جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام گرفت؛ دادهها بر اساس روش اشتراس وکوربین تحلیل گردیدند. به طور کلی پنج طبقه اصلی و 7 طبقه فرعی ایجاد شد که در نهایت ‹‹عوامل تاثیرگذار بر اخلاق حرفهای از دیدگاه متخصصین تعلیم و تربیت و دانشجو معلمان›› استخراج شدند. یافتههای این پژوهش نشان داد که در شکلگیری ‹‹عوامل تاثیرگذار بر اخلاق حرفهای›› دیدگاه واحدی در باب تعریف اخلاق حرفهای به عنوان یکی از ارکان اصلی رشد و تعالی راندمان کاری وجود ندارد که این امر میتواند در ساختار فکری دانشجویان برای رسیدن به رفتارهای مشابه در باب اخلاق حرفهای خلل ایجاد نماید لذا لازم است مسئولین و دست اندرکاران تعلیم و تربیت به این امر مهم توجه کرده در برنامهریزیهای آینده برای آموزش و پرورش و دانشگاهها گامهای بلند تری بردارند. که این امر میبایست در خصوص دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مورد توجه ویژه قرار گیرد زیرا این دانشجویان در آیندهای نه چندان دور وارد جرگه ی تعلیم و تربیت میشوند و در صورتی که در حد مطلوب تربیت نشده و رشد نیافته باشند ضربات جبران ناپذیری بر نسلهای بعدی وارد خواهد شد.
Professional ethics has always been one of the most important objectives of educational system. According to
educational instructors, planning on the basis of professional aptitude is considered a method of preparing
graduates for a changing field. the present qualitative study is conducted based on the grounded theory in winter,
2018 with 24 participants including the educational experts and student-teachers of Farhangian University.
Purposive sampling was the method used in this study and it continued until the data were saturated considering
the confidentiality of information and the possibility of leaving the study at any time the participants preferred.
Data collection was conducted through half structured interview and the data were analyzed using Strauss
&Corbin analysis. Generally, seven main categories and eight subclasses were created. Finally, six themes from
these classes were extracted under the titles of individual factors, organizational factors, social factors, global
factors, scientific factors affecting professional ethics.The findings of this study showed that considering
different factors in the formation of professional ethics, a special attention is paid in different sectors to deep
attention to professional ethics as one of the main pillars of the growth and improvement of work efficiency and
it is necessary. Educational officials and educators have taken great care to highlight future plans for education
and universities. This should be given special attention to the students of the University of Cultural Sciences,
because these students will enter the Jirga of Education in the near future and if they are not trained and
undeveloped, they will be irreparable blows to generations. Next will arrive
ملخص الجهاز:
یافته های این پژوهش نشان داد که در شکل گیری ‹‹عوامل تأثیرگذار بر اخلاق حرفهای›› دیدگاه واحدی در باب تعریف اخلاق حرفهای به عنوان یکی از ارکان اصلی رشد و تعالی راندمان کاری وجود ندارد که این امر می تواند در ساختار فکری دانشجویان برای رسیدن به رفتارهای مشابه در باب اخلاق حرفهای خلل ایجاد نماید لذا لازم است مسئولین و دست اندرکاران تعلیم و تربیت به این امر مهم توجه کرده در برنامهریزی های آینده برای آموزش و پرورش و دانشگاه ها گام های بلند تری بردارند.
که این امر می بایست در خصوص دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مورد توجه ویژه قرار گیرد زیرا این دانشجویان در آینده ای نه چندان دور وارد جرگه ی تعلیم و تربیت میشوند و در صورتی که در حد مطلوب تربیت نشده و رشد نیافته باشند ضربات جبران ناپذیری بر نسل های بعدی وارد خ 4 دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانbstract> واژههايKeyword> Keyword>متخصصین تعلیم و تربیت، دانشجو معلمان، اخلاق مقدمه نظام اخلاقی علم و آموزش عالی منعکس کننده هنجارهای دورنی علمی، حرفهای و احساس تعهد اخلاقی از سوی خود حرفهای ها و نهادهای تخصصی آنهاست و پایه و اساس آن خود فهمی حرفهای وعبور از مفهوم معیشتی کسب وکار علمی است.
از جمله مسوولیت های دانشگاه فرهنگیان تعلیم و تربیت معلمان است که پساز دانش آمختگی بتواند با انجام وظایف حرفهای خود و پایبندی به اصول مشخصی که این حرف ایجاد کمی کند در راه ارتقای جامعه تلاش کنند (Atashkhane, 2001).