خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیرآموزش شفقت بهخود بر امیدواری و باورهای غیرمنطقی مادران کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری سبزوار انجام شد. روش این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون باگروه گواه بود. جامعة آماری این پژوهش شامل تمامی مادران کودکان 6 تا 12 ساله مبتلا بهناتوانی یادگیری سبزوار در سال تحصیلی 98-1397 بود. بدین منظور تعداد 40 مادر کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری بر حسب شرایط ورود به پژوهش بهعنوان نمونه به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و بهصورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش(20نفر) وگواه (20نفر) جایگزین شدند. پس از انجام پیشآزمون به کمک پرسشنامههای امیدواری و باورهای غیرمنطقی، گروه آزمایشی ده جلسه (هرهفته یک جلسه) 75دقیقهای برنامة آموزش شفقت بهخود را دریافت کرد. درحالی که گروه گواه هیچ برنامة مداخلهای دریافت نکرد. پس از پایان دورة آموزشی از هر دو گروه پسآزمون بهعمل آمد و دادههای بهدست آمده با استفاده از روشهای آمارتوصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل کواریانس چند متغیره) باکمک نرم افزار (spss ویراست 23) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش شفقت بهخود سبب افزایش امیدواری و کاهش باورهای غیر منطقی در مادران کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری سبزوار شده است. بنابراین، آموزش شفقت بهخود بک برنامة مداخلهای موثر برای کمک به مادران کودکان دارای ناتوانی یادگیری است.
The purpose of this study was to determine the effect of self-compassion training on the hope and irrational beliefs of mothers with learning disabilities in the city of Sabzevar. This study was semi-experimentally and the pretest-posttest with a control group was used. The statistical population of the study consisted of all mothers of children with learning disabilities who lived in Sabzevar in between 2018 and 2019. They were selected according to eligibility criteria and assigned to experimental (n = 20) and control (n = 20) groups using random sampling. First, the pre-test using the hopes scale and Irrational Beliefs Life was conducted. Then the experimental group received self-compassion training for 10 sessions of 75 minutes, while the control group received no intervention. At the end of the program, the two groups were given a post-test. The collected data was analyzed using SPSS23 and descriptive statistics methods (mean and standard deviation) and inferential statistics (analysis of covariance) were applied. The results showed that Self-compassion training increases hope and reduce irrational beliefs in mothers with learning disabilities. Therefore, Self-Compassion training is an effective intervention program to help mothers with Learning Disabilities.
ملخص الجهاز:
نتایج نشان داد که آموزش شفقت به خود سبب افزایش امیدواری و کاهش باورهای غیرمنطقی در مادران کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری سبزوار شده است .
Brabcová, Zárubová, Kohout, Jošt & Kršek 4.
Toussaint, Barry, Angus, Bornfriend, & Markman 5.
Nieuwenhuijsen, Verbeek, De Boer, Blonk & Van Dijk 3.
بدین سبب و با توجه به موارد فوق ، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش شفقت به خود بر امید و باورهای غیرمنطقی مادران کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری است .
Snyder, Harris, Anderson, Holleran, Irving, & Sigmon 2.
نتایج حاصل از تحلیل کواریانس چند متغیره در متن مانکوا برای مقایسه میانگین نمرات پس آزمون امید و باورهای غیرمنطقی در دو گروه (رجوع شود به تصویر صفحه) 233 یافته های جدول ٥ نشان میدهد که آموزش شفقت به خود بر مؤلفه های امید شامل تفکر عاملی (١٤٤٥=F؛ ٠٠٥>P)، مسیرها (١٥٩٩=F؛ ٠٠٥>P) و مؤلفه های باورهای غیرمنطقی شامل درماندگی در برابر تغییر (٣٠٠٥=F؛ ٠٠٥>P)، توقع تأیید از دیگران (٥٩٩=F؛ ٠٠٥>P)، اجتناب از مشکل (١٧٩=F؛ ٠٠٥>P) و بیمسئولیتی هیجانی (١١٥٦=F؛ ٠٠٥>P) مادران کودکان دارای ناتوانی یادگیری تأثیر مثبت و معناداری داشته است .
یافته دیگر پژوهش نشان داد که آموزش شفقت به خود سبب کاهش باورهای غیرمنطقی و مؤلفه های آن در مادران کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری شده است .
Hayes, Luoma, Bond, Masuda & Lillis 2.
به طورکلی فرآیند آموزش شفقت به خود سبب افزایش امیدواری و کاهش باورهای غیرمنطقی در مادران کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری میشود و درنتیجه زمینه بهبود ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.