خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین سرمایه روان شناختی با رضایت شغلی و استرس شغلی در کارکنان آموزش و پرورش، انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری عبارت از تمامی کارکنان آموزش و پرورش نواحی ۱ و ۲ شهرستان ساری در سال ۱۴۰۰ بود که تعداد ۳۶۱ نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد سرمایه روان شناختی لوتانز و همکاران (۲۰۰۷)، رضایت شغلی گریکسون (۱۹۸۷) و استرس شغلی اسیپو و اسپوکان (۱۹۸۷) بود. تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی از طریق برنامه نرم افزاریSPSS۲۳ و سطح اطمینان ۹۵ درصد (۰۵/ ۰=a) استفاده شد. جهت توصیف ویژگی های جمعیت شناختی و متغیرها از شاخص های آمار توصیفی چون فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار استفاده و جهت تعمیم اطلاعات حاصل از نمونه به جامعه آماری و آزمون فرضیه ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین سرمایه روان شناختی و رضایت شغلی رابطه مثبت معنی دار و بین سرمایه روان شناختی با استرس شغلی رابطه منفی معنی داری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
از اين رو، رويکردها و نظريه هاي مختلفي که در خصوص روان شناسي مثبت گرا در کار (شغل )، مطرح شده ، يک انقلاب در عرصه مديريت و رهبري سازمان ايجاد کرده است (فروهر و همکاران ، ١٣٩٢).
يافته هاي پژوهش هاي قبلي نشان داده است ، اپيدمي بيماري هاي ويروسي بر پارامترهاي روان شناختي مانند بار کاري ذهني، تحريک پذيري، اختلالات خواب ، استرس ، اضطراب و افسردگي در محيط کار تأثير منفي دارد (غلامي و همکاران ، ١٣٩٩).
بنابراين ، به دليل افزايش تعداد موارد ابتلا و مرگ و ميرهاي تأييدشده در ميان همکاران فرهنگي، تأثير بسيار زياد شيوع بيماري کروناويروس بر پارامترهاي فيزيکي و رواني کارکنان در محيط کار، لزوم کنترل عوامل مذکور در محيط هاي کاري، فقدان مطالعات مشابه در محيط هاي شغلي و اهميت منابع انساني در سازمان ها و نقش متغيرهاي رضايت شغلي، استرس شغلي و سرمايه روان شناختي در بهبود شرايط کاري و ارتقاء بهره وري سازمان ها به خصوص آموزش و پرورش و ساير سازمان هاي آموزشي، پژوهش حاضر قصد دارد به اين سؤال پاسخ دهد که آيا بين سرمايه روان شناختي با رضايت شغلي و استرس شغلي در کارکنان آموزش و پرورش شهرستان ساري در دوران همه گيري اپيدمي کويد-١٩ رابطه وجود دارد؟ روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردي، از نظر ماهيت توصيفي و از نظر روش ، همبستگي است .
اما، بين سرمايه روان شناختي با استرس شغلي کارکنان آموزش و پرورش شهرستان ساري در دوران همه گيري اپيدمي کويد-١٩رابطه منفي معنيدار وجود دارد.