خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیرکیفیت خدمات الکترونیکی بر رضایت مؤدیان مالیاتی با نقش میانجی اعتماد ‏میباشد. این پژوهش بر حسب هدف کاربردی و براساس شیوه گردآوری ‏دادهها توصیفی از نوع پیمایشی است. جهت گردآوری اطلاعات از مطالعات کتابخانه ای و میدانی ‏استفاده شده است. ابزار اندازه گیری در این مطالعه، پرسشنامه با طیف لیکرت پنج گزینه ای است که شامل 29 سوال ‏می باشد. در این پژوهش، جهت اندازه گیری متغیر کیفیت خدمات الکترونیکی و رضایت مؤدیان مالیاتی و اعتماد از پرسشنامه استاندارد کندو و داتا (2015) استفاده شده است، در ادامه پس از بررسی روایی محتوا، جهت بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید و در نهایت جهت تعیین پایایی از آلفای کرونباخ ‏استفاده شد که مقدار آن 6/91% بدست آمده است و مورد تأیید میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مؤدیان مالیاتی مستقر در سازمان امور مالیاتی شهر مشهد میباشند. در همین راستا نمونه آماری ‏ پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی ساده و از ‏385 نفر از کلیه مؤدیان مالیاتی که در سازمان امور مالیاتی شهر مشهد میباشند، انتخاب شده است. دادههای آماری گردآوری شده با استفاده از روش معادلات ساختاری (‏SEM‏)‏ و با بهره گیری از نرم افزار لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که کیفیت خدمات الکترونیکی با ضریب مسیر 0/23 بر رضایت مؤدیان مالیاتی اثر گذار است، همچنین کیفیت خدمات الکترونیکی با ضریب مسیر 0/74 بر اعتماد تأثیر دارد. اعتماد نیز با ضریب مسیر 0/62 بر رضایت مؤدیان مالیاتی تأثیر دارد و در نهایت کیفیت خدمات الکترونیکی نیز از طریق متغیر میانجی اعتماد، بر رضایت مؤدیان مالیاتی تأثیر دارد.
The aim of the present study is investigating the effect of trust on the relationship between the quality of electronic services and the satisfaction of taxpayers. The goal of this research in terms of functional and data gathering practices, is based on description of the survey. For data collection and field studies, library, is used. Measuring instrument in this study is questionnaire that included ‏29 questions with Likert five option. In this study, the standard questionnaire of kundu and datta (2015) was used to measure the variables of quality of electronic services and satisfaction and trust of taxpayers. Then, after checking the content validity, confirmatory factor analysis was used to evaluate the construct validity and finally Cronbach's alpha coefficient is used to determine the validity of the questionnaire and assess the reliabili, achieved %91.6 and it is approved. The statistical population of the study includes all taxpayers located in the Tax Affairs Organization of Mashhad. In this regard the samples of this research are 385 persons of taxpayers in the Tax Affairs Organization of Mashhad.Data collected have been processed by using different techniques including average indicators and structural equation modeling (SEM) through the smart LISREL Software. Research findings shows' that the quality of electronic services with path coefficient %23 affects the satisfaction, also the quality of electronic services with path coefficient %74 affects trust of taxpayers. Trust also services with path coefficient %62 affects the satisfaction of taxpayers and finally the quality of electronic services also influences the satisfaction of taxpayers through the mediator of trust.