خلاصة:
هدف
پژوهش حاضر با هدف دستیابی به میزان استفاده از فناوری اطلاعات و شناسایی نقاط قوت و ضعف در کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اهواز انجام شده است.
روش پژوهش: پژوهش به روش پیمایشی توصیفی انجام گرفته است. حجم نمونه مدیران و کارکنان، از روش سرشماری، شامل همگی مدیران هفت کتابخانه و 33 نفر کارکنان آنان و جامعه گسترده اعضاء از روش نمونهگیری نرمال، 136 نفر، به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. پس از جمع آوری پرسشنامهها، تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 18 انجام شد.
یافته ها
وضعیت کتابخانههای مورد پژوهش، از لحاظ امکانات نرم افزاری، سخت افزاری و همچنین منابع الکترونیکی در سطح حداقل قرار دارد و بهره چندانی از این منابع و تجهیزات برده نمیشود. کتابداران عمدهترین مشکلات در استفاده از فناوری اطلاعات و شبکهها را عدم امکانات و فقدان آموزش کافی میدانند.
نتیجه گیری
میانگین28/18 نفر از کارکنان اولویت اصلی موانع بهرهگیری از فناوری اطلاعات را فقدان برنامه و طرح مشخص برای آموزش حین خدمت میدانند. اولویت اصلی خدمات مورد نیاز مراجعان، خدمات جستجوی پیوسته در اینترنت با میانگین 70/111 است. مشکل اصلی مراجعان در جریان یافتن اطلاعات نیز کمبود منابع حاصل از فناوری اطلاعات با میانگین83/92 میباشد.
Purpose
The aim of present research was to identify the strengths and weaknesses of the use of Information technology in libraries of the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adult Ahwaz city.
Methodology
The descriptive survey is used.Three questionnaires were prepared for managers, employees and members of the library. For Analysis of Results Descriptive statistics and SPSS 18 Software were used.
Findings
The amount of using information technology is in the lowest rate. Librarians declared that the major problem in using information technology in libraries, are inadequate facilities and in adequate training.
Conclusion
18.28 of employees declared the important priority barriers to use information technology was the loss of plan specifically for job training. Priority services client was online search services with an average of 111.70. The most important problem of the patrons was inadequate resources find with an average of 92.83 is.
ملخص الجهاز:
هدف اصلی این پژوهش دستیابی به میزان استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اهواز، شناسایی نقاط قوت و ضعف موجود و ارائة پیشنهادهای لازم در جهت بهبود شرایط این کتابخانه ها در زمینة توسعة کاربرد فناوریهای اطلاعاتی می باشد.
همچنین پژوهش های مرتبط با این پژوهش یافت شده که به توضیح آنها می پردازیم چعبی ویسی نژاد (٢٠٠١,Chaabi Vasisi Nezhad) به بررسی نگرش کتابداران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران درباره کاربرد تکنولوژی اطّلاعات در کتابخانه به روش پیمایشی پرداخته است .
یافته های مربوط به سؤال ٣: وضعیت آموزش کتابداران در زمینه فناوری اطلاعات و همچنین تمایل آنان چگونه است ؟ جدول ٤- توزیع فراوانی دوره های آموزشی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول بالا گویای دوره های آموزشی گذرانده شده توسط کارکنان کتابخانه ها می باشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار ٥- توزیع وضعیت میانگین مشکلات مراجعان در جریان یافتن اطلاعات از تجهیزات ماشینی در کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اهواز با توجه به نمودار بالا می توان گفت مشکلات مراجعان در جریان یافتن اطّلاعات از تجهیزات ماشینی به ترتیب اولویت عبارتند از: کمبود منابع حاصل از فناوری اطلاعات مورد نیاز در کتابخانه (با میانگین ٩٢/٨٣) ، عدم آگاهی از وجود منابع فوق (با میانگین ٨٤) ، عدم ارائة خدمات مناسب توسط کتابداران (با میانگین ٥٨/٥٠) ، کمبود وقت کافی در جستجوی اطلاعات (با میانگین ٥٦/٣٣) و عدم آشنایی با نرم افزار کتابخانه (با میانگین ٤٨).