خلاصة:
بررسی مولفه های اقتباس در نمایشنامه و معرفی اثری امروزی که توانسته مخاطب را با ادبیات کهن آشنا کند از اهمیت
بالایی برخوردار است ؛ چراکه از یکسو خوانش و درک سخت آثاری چون شاهنامه این نگرانی را ایجاد می کند که نسل
جدید از چنین آثاری فاصله بگیرد. از سوی دیگر در زمینه اقتباس برای ادبیات نمایشی ، منابعی اندکی وجود دارد. به همین
منظور پژوهش حاضر با معرفی یک نمایشنامه نویس فعال در حوزه اقتباس به بررسی چگونگی اقتباس وی از داستان
رستم و سهراب می پردازد. هدف اصلی این پژوهش مقایسه نمایشنامه «سهراب و آغاز گرگ » به نویسندگی و کارگردانی
احسان روحی با داستان رستم و سهراب شاهنامه است ، لذا فرض بر این است که در اقتباس انجام شده مضمون نمایشنامه
بر خلاف کلیت آن تغییر زیادی کرده است پس این سوال مطرح می شود که مولفه های اقتباس در نمایشنامه کدام اند؟ و
چه شباهت ها و تفاوت هایی در این اقتباس روی داده است ؟ در این تحلیل که با روش کاربردی و توصیفی (تحلیل محتوا)
استفاده شده است . نتیجه ای که در پایان حاصل شد، نشان می دهد که نمایشنامه ی احسان روحی در شخصیت های
شاهنامه تغییری ایجاد نکرده است اما آنها را در مضمونی جدید به انسان هایی امروزی تبدیل کرده است .
ملخص الجهاز:
دوماهنامه پژوهش در هنر و علوم تخصصي سال ششم ، شماره ٦ (پياپي : ٣٨)، دي ١٤٠٠، جلد دو بررسي اقتباس نمايشنامه «سهراب و آغاز گرگ » از داستان رستم و سهراب تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٩/٠٢ سيد محمد برومند دانش ١ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/١٠/١٤ کد مقاله : ٣٥٩٠١ چکـيده بررسي مولفه هاي اقتباس در نمايشنامه و معرفي اثري امروزي که توانسته مخاطب را با ادبيات کهن آشنا کند از اهميت بالايي برخوردار است ؛ چراکه از يکسو خوانش و درک سخت آثاري چون شاهنامه اين نگراني را ايجاد مي کند که نسل جديد از چنين آثاري فاصله بگيرد.
هدف اصلي اين پژوهش مقايسه نمايشنامه «سهراب و آغاز گرگ » به نويسندگي و کارگرداني احسان روحي با داستان رستم و سهراب شاهنامه است ، لذا فرض بر اين است که در اقتباس انجام شده مضمون نمايشنامه بر خلاف کليت آن تغيير زيادي کرده است پس اين سوال مطرح مي شود که مولفه هاي اقتباس در نمايشنامه کدام اند؟ و چه شباهت ها و تفاوت هايي در اين اقتباس روي داده است ؟ در اين تحليل که با روش کاربردي و توصيفي (تحليل محتوا) استفاده شده است .
با توجه به اين که نمايشنامه سهراب و آغاز گرگ اقتباسي از شاهنامه و داستان رزم و سهراب و رستم است ، شايان ذکر است که احسان روحي در حوزه اقتباس آثار ديگر نيز به نگارش درآورده است ، همچون : «حادثه در نوسا» با اقتباسي از آنتيگونه سوفوکل و «آخرين نبرد» که اقتباسي از رمان روسي به نام «لنينگراد مغاک خون و نبرد»، با توجه به مضمون نمايشنامه «سهراب و آغاز گرگ » که به رويارويي پدر و پسر ميپردازد بايد اشاره کرد که پرداختن به چنين مضموني براي اين نويسنده مسبوق به سابقه است ؛ اثر «قدم زدن بر روي نوار زرد خطر» که ساختار خانواده ، با محوريت پدر را به چالش ميکشد، مضموني نزديک به اثر مورد بحث در اين پژوهش دارد.