خلاصة:
جواهرسازی سنتی ایران در چنددهه اخیر نقشمایه های مختلفی را برای ارائه به جامعه هدف خود به خدمت گرفته است.
این مساله به تکنیک ساخت زیورآلات ارتباط چندانی ندارد. فرم بته جقه یا همان پیزلی، در بسیاری از تکنیک -های سنتی
یکی از پر مخاطب ترین نقشمایه هاست. این فرم با تنوع بسیار و سابقه ای طولانی در هنرهای ایران، یک فرم کلی شبیه
درخت سرو خمیده دارد. سوال اصلی در این تحقیق آن است که نقشمایه تاریخی بته جقه در فرم کلی و عمومی خود، فارغ
از تفاوت جزئیات، چه جایگاه و اهمیتی در تکنیک های مختلف جواهرسازی معاصر ایران دارد؟ و هدف از تحقیق بررسی
توصیفی حضور بته جقه در جواهرسازی سالهای اخیر ایران در تکنیک های مختلف به ویژه ملیله کاری و میناکاری است.
روش انجام پژوهش توصیفی و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و اینترنتی است. نمونهها از فروشگاه های اینترنتی
ایرانی فعال درسال ١٤٠٠ جمع آوری شده است. بررسی نشان می دهد بر اساس علاقه سازندگان و مصرف کنندگان فرم بته
جقه (پیزلی) در شکل کلی خود از پرکاربردترین نقشمایه های جواهرسازی معاصر ایران در تکنیک های گوناگون به ویژه
ملیله کاری زنجان و میناکاری اهواز است. نوع بته جقه استفاده شده در اثر، به جغرافیایی ذهنی، خلاقیت و توانایی هنرمند
در طراحی و ساخت زیورآلات بستگی دارد و جزییات ممکن است در هر تکنیک تغییر کند.
Traditional Iranian jewelry in recent decades has used various motifs to present to its target community.This has little to do with the technique of making jewelry.The paisley form (Bote Jeke) is one of the most popular motifs in many traditional techniques.This form, with its great variety and long history in various Iranian arts, has a general and original form that resembles a curved cypress tree.The main question in this research is what is the position and importance of Paisley historical motif in its general form, regardless of the details, in different contemporary Iranian jewelry making techniques?. The purpose of this study is to describe the presence of Paisley in jewelry in recent years in Iran in various techniques, especially tapestry and enameling. The method of research is descriptive and the method of collecting information is library and internet. Samples were collected from active Iranian online stores in 1400. The study shows that based on the interest of manufacturers and consumers, the paisley form in its general form is one of the most widely used contemporary Iranian jewelry motifs in various techniques, especially Zanjan filigree work and Ahvaz enamel. The type of paisley used in a work depends more on the mental geography, creativity and ability of the artist in designing and making the jewelry, and the details may change in each technique.
ملخص الجهاز:
ماهنامه پژوهش در هنر و علوم تخصصي سال هفتم ، شماره ١ (پياپي : ٤٠)، فروردين ١٤٠١ بته جقه و اهميت آن در جواهرسازي معاصر ايران با تاکيد بر آثار مليله کاري و ميناکاري تاريخ دريافت : ١٤٠٠/١١/١٩ جواد مزنگي ١* تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/١٢/٢٤ کد مقاله : ٥٩٠٨٠ چکـيده جواهرسازي سنتي ايران در چنددهه اخير نقشمايه هاي مختلفي را براي ارائه به جامعه هدف خود به خدمت گرفته است .
بررسي نشان مي دهد بر اساس علاقه سازندگان و مصرف کنندگان فرم بته جقه (پيزلي ) در شکل کلي خود از پرکاربردترين نقشمايه هاي جواهرسازي معاصر ايران در تکنيک هاي گوناگون به ويژه مليله کاري زنجان و ميناکاري اهواز است .
به دليل دسترسي بهتر به فروشگاههاي اينترنتي و همچنين محدوديت هاي همه گيري کرونا، محصولات مورد بررسي قرار گرفته زيورآلاتي هستند که توسط هنرمندان ايراني با فرم بته جقه ساخته شده و در بازار اينترنتي ايران براي فروش عرضه شده اند.
١-١- سوال تحقيق ١- نقشمايه تاريخي بته جقه در فرم کلي و عمومي خود فارغ از جزييات و تفاوت جزئيات ، چه جايگاه و اهميتي در تکنيک - هاي مختلف جواهرسازي معاصر ايران (پس از انقلاب ) به ويژه ميناکاري و مليله کاري دارد؟ ١-٢- اهداف پژوهش ١- بررسي مختصر تاريخي و ساختاري نقشمايه بته جقه در فرهنگ هنرهاي سنتي ايراني.
با مشاهده زيورآلات معاصر ايراني که با فرم بته جقه ساخته شده اند و برخي از آنها در جداول اين تحقيق وجود دارند مي توان گفت که در جواهرسازي بيشتر فرم کلي بته جقه مورد نظر بوده است .