ملخص الجهاز:
"این فعالیتها هرچقدر هم شاید برای آنان در مقام نویسنده سودمند بوده باشد،تجربهء میان رشتهای به منتقد لزوما بینشی میدهد که تعیین میکند آیا فیلمی به منزله هنر ارزش دارد یا نه؟زیرا دیدگاهی را در مورد نه فیلم نه صرفا بین سایر فیلمها، بلکه در میان سایر آثار هنری ارائه میدهد.
منظور این است که خوانندگان مطالب او کم بودند و اغلب مستقیما به سینما علاقه نداشتند البته خود یانگ هم هرگز مستقیما چنین دغدغههایی نداشت:«فکر میکنم همه ما تمایل داریم تا آشکارترین و در عین حال ارزشمندترین نقش فیلمساز را بدیهی فرض کنیم.
قرار است چهار فیلم ببینیم،دوتای آنها را روی موویلا میبینم(که اضطراب را تشدید میکند زیرا باید تمرکز بیشتری داشت)،سپس برای صرف ناهاری میروم که گرسنگی را برطرف میکند ولی چندان دلپذیر نیست و شرابی مینوشم که اشتیاق به خواب در ساعت دو بعدازظهر را برمیانگیزد!یا در میلان هستم،قبراق و آماده سر ساعت نه و پانزده دقیقه به اشتباه وارد استودیوی دیگری میشود.
وقتی او به بررسی تمام فیلمهایی میپردازد که برگمان(البته تا قبل از 1970)ساخته است،دیدگاهی تقریبا غافلگیرکننده (و نه چندان تملقآمیز)درباره جامعه سوئد ارائه میدهد:«بیایید این موضوع را خوب بفهمیم،زیرا بدون این فرض هیچ چیز معنی ندارد.
با وجود اینچه کسی در شکل نمونهوار این مقالات نمیتواند دریابد که یانگ با تمام وجود میخواهد احساساتش را بروز دهد:«آن عده از ما که کلمات نوشته شده برایشان بیان چیزهایی است که مظاهر زندگی فکری و خیالی ما هستند،باید خواندن را به نفع راههای میان بری در فرهنگ کنار بگذارند که عملا بیراهههایی پایانناپذیر هستند:«مجلات مصور(ببین و زندگی کن!)تلویزیون و فیلم."