خلاصة:
نفوذ در مراکز علمی نظیر مدارس یکی از وجوه نفوذ در جهان است که قدرتهای جهانی از آن برای
کسب منافع خود بهره میگیرند و بررسی تاریخ سیاسی معاصر ایران نشان میدهد که آمریکا
همواره در عرصهی علم و دانش ایران مداخله داشته و تلاش سردمداران این کشورء وابسته سازی
علمی ایران بوده است. اسناد لانه جاسوسی آمریکا در ایران بهعنوان یکی از مهمترین اسناد در فهم
و شناخت ارتباط بین ایران و آمریکاء از ظرفیت مناسبی برای شناسایی وجوه نفوذ غرب در ایران
برخوردار است و با توجه به اهمیت موضوع, مقالهی حاضر با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون و
مطالعات اسنادی تلاش دارد به این سوال پاسخ دهد که شیوههای نفوذ ایالاتمتحده آمریکا در
مدارس ایرانی بر اساس اسناد لانه جاسوسی آمریکا در ایران چه بوده است؟ مرجع اصلی پاسخگویی
به این سوالء دوره یازدهجلدی اسناد لانه جاسوسی آمریکا میباشد و فرضیه اصلی نوشته.ء حاکی از
این است که سفارت آمریکا با بهرهگیری از تمامی ظرفیتهای خود نظیر نهادهای بینالمللی,
نیروهای غربگرا و مربیان خارجی برای تاثیر بر جریان علمی و فرهنگی در مدارس ایرانی بهره
گرفته است. یافتهها نشان میدهند آمریکا در راستای نفوذ پایدار در مدارس ایرانی از شگردهایی
نظیر تبادل علمی» تغییر سبک زندگی» هویت زدایی» تخریب آموزشهای دینی» حمایت از
شخصیتهای غربگراء کم کردن روحیه ضد استعماری, نفوذ علمی- فرهنگی, جاسوسی اطلاعات و
ترویج زبان انگلیسی استفاده کرد.
Influence in scientific centers such as schools is one of the aspects of influence in the world that the world powers use to gain their interests. This country has been the scientific dependence of Iran. The documents of the American spy nest in Iran, as one of the most important documents in understanding the relationship between Iran and the United States, have a good capacity to identify Western influence in Iran. And documentary studies seeks to answer the question that; What have been the US methods of infiltrating Iranian schools based on US spy nest documents in Iran? The main source for answering this question is the eleven-volume volume of American spy nest documents, and the main hypothesis of the article is that; The US Embassy has used all its capacities, such as international institutions, pro-Western forces and foreign educators, to influence the scientific and cultural current in Iranian schools. The findings of the article show that the United States in order to have a lasting influence in Iranian schools through tricks such as; He used scientific exchanges, lifestyle changes, de-identification, the destruction of religious teachings, the support of pro-Western figures, the reduction of anti-colonial sentiment, scientific-cultural influence, intelligence espionage and the promotion of the English language.