خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی شایستگیهای لازم برای ورود به دانشگاه فرهنگیان در رشتة آموزش ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی، به لحاظ نحوة گردآوری اطلاعات، از نوع آمیخته است. جامعة آماری پژوهش متخصصان تعلیم و تربیت، خبرگان دانشگاهی و فارغالتحصیلانی است که با دانشگاه فرهنگیان و شایستگیهای لازم برای ورود به دانشگاه فرهنگیان آشنایی دارند. روش نمونهگیری در بخش کیفی غیر احتمالی و هدفمند بود. بر این اساس، 18 نفر از استادان، متخصصان و فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان در پژوهش شرکت کردند. روش گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبه نیمهساختمند بوده است. روش نمونهگیری در بخش کمی، نمونهگیری خوشهای بوده است که بدین ترتیب، 320 نفر انتخاب شدند. نتایج پژوهش به طراحی الگوی شایستگیهای لازم برای ورود به دانشگاه فرهنگیان در رشتة ابتدایی در 6 حیطة منجر شد که عبارتاند از شایستگیهای دانشی (دانش پایهای، دانش زمینهای، دانش عمومی)، شایستگیهای ارتباطی (مهارت سخنوری، مهارت شنیداری، مهارت برقراری ارتباط با کودکان، برقراری ارتباط با افراد به زبان محلی، مهارت کارگروهی)، شایستگیهای ادراکی (تفکر سیستمی، تفکر منطقی، تفکر انتقادی، تفکر خلاق، توانایی استدلال، توانایی حل مسئله)، شایستگیهای اجرایی (مهارت برنامهریزی، مهارت مدیریت زمان، مهارت خواندن و نوشتن و مهارت هنری)، شایستگیهای شخصیتی و اخلاقی (گشودگی، نگرش مثبت، خودراهبری، اعتماد به نفس، محبت و مهربانی، صبر و حوصله، نظم و انضباط، پشتکار و اراده، ایثار و فداکاری، صداقت)، و شایستگیهای نگرشی (علاقه و انگیزه نسبت به شغل معلمی، اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران، علاقه به علم و علماندوزی، عشق و علاقه به کودکان) شده است.
The purpose of this study is to identify the competencies required for entering primary education program of Farhangian University. The research method implemented in this applied study has been mixed-method. The statistical population includes educational experts, academic experts and graduates who are familiar with the competencies required for entering Farhagian University. Accordingly, 18 faculty members, experts and graduates of Farhangian University were selected as the sample of the study. The sampling method used in the qualitative section is non-probable and purposeful and qualitative method of data collection is semi-structured interview. The sampling method in the quantitative section is cluster sampling and 320 people were selected as the sample of the study. The results led to the design of a model regarding the competencies required for entering primary education program of Farhangian University in six categories. 1) knowledge competencies (basic, background and general), 2) communication skills (oral skills, listening skills, skills needed for communicating with children and local people and teamwork ), 3) perceptual competencies (systematic thinking, logical thinking, critical thinking, creative thinking, reasoning and problem solving), 4) executive competencies (planning skills, time management, reading and writing skills and art), 5) personality and moral competencies (openness, positive attitude, self-direction, self-esteem, kindness, patience, discipline, perseverance, self-sacrifice, and honesty), 6) attitudinal competencies (showing interest in and motivation for the teaching as a profession, believing in Islamic Republic of Iran values, good values and beliefs, being interested in science and education, being interested in working with children).
ملخص الجهاز:
دکتري مديريت آموزشي، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٠٩/٠٢؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/١١/٢١) چکيده پژوهش حاضر با هدف طراحي الگوي شايستگيهاي لازم براي ورود به دانشگاه فرهنگيان در رشتۀ آموزش ابتدايي انجام شده است .
نتايج پژوهش به طراحي الگوي شايستگيهاي لازم براي ورود به دانشگاه فرهنگيان در رشتۀ ابتدايي در ٦ حيطۀ منجر شد که عبارت اند از شايستگيهاي دانشي (دانش پايه اي، دانش زمينه اي، دانش عمومي)، شايستگيهاي ارتباطي (مهارت سخنوري، مهارت شنيداري، مهارت برقراري ارتباط با کودکان ، برقراري ارتباط با افراد به زبان محلي، مهارت کارگروهي)، شايستگيهاي ادراکي (تفکر سيستمي، تفکر منطقي، تفکر انتقادي، تفکر خلاق ، توانايي استدلال ، توانايي حل مسئله )، شايستگيهاي اجرايي (مهارت برنامه ريزي، مهارت مديريت زمان ، مهارت خواندن و نوشتن و مهارت هنري)، شايستگيهاي شخصيتي و اخلاقي (گشودگي، نگرش مثبت ، خودراهبري، اعتماد به نفس ، محبت و مهرباني، صبر و حوصله ، نظم و انضباط ، پشتکار و اراده ، ايثار و فداکاري، صداقت )، و شايستگيهاي نگرشي (علاقه و انگيزه نسبت به شغل معلمي ، اعتقاد به نظام جمهوري اسلامي ايران ، علاقه به علم و علم اندوزي، عشق و علاقه به کودکان ) شده است .
عبداللهي، دادجوي توکلي و يوسلياني (١٣٩٣) در پژوهش خود به شناسايي و اعتباريابي شايستگيهاي معلمان پرداختند و ٩٨ شايستگي را در ٧ بعد شامل پيش نيارهاي معلمان ، ويژگيهاي شخصي معلم ، برنامه ريزي و آمادگي، مديريت و سازماندهي کلاس درس ، آموزش يا تدريس ، نظارت بر پيشرفت و توان دانش آموزان و مسئوليت هاي حرفه اي اشاره کردند.