خلاصة:
هدف از انجام این مطالعه مدلسازی رهبری هدفمند در مدارس بوده است. این مطالعه بر اساس هدف کاربردی و از نظر نوع روش تحقیق در حوزه مطالعات توصیفی از نوع پیمایشی قرار دارد. رویکرد تحلیل صورتگرفته، آمیخته و با ترکیب روشهای کیفی و کمی انجام شده است. جهت شناسایی شاخصهای رهبری هدفمند از مصاحبههای نیمهساختاریافته با 14 نفر اساتید دانشگاهی در حوزه رفتار سازمانی، رهبری و مدیریت آموزشی که با روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند، بهره برده شد. روایی و پایایی مصاحبهها به ترتیب با استفاده از روش کیوسرت و شاخص کاپای کوهن موردتایید قرار گرفت. کدگذاری مصاحبهها با استفاده از نرمافزار Atlas ti 8 منجر به شناسایی 10 مقوله اصلی به عنوان شاخصهای رهبری هدفمند گردید. مدلسازی رهبری هدفمند با استفاده از نظرات 32 نفر از مدیران باتجربه مدارس در شهر خرمآباد که با روش نمونهگیری هدفمند تعیین شدند، با روش ساختاری تفسیری انجام گرفت. روایی و پایایی پرسشنامه مقایسات زوجی به ترتیب با استفاده از روش روایی محتوای نسبی و روش آزمون- پسآزمون تایید شد. نتیجه حاصلشده شاخصهای رهبری هدفمند را در پنج سطح طبقهبندی نمود که دانشمحوری در سطح پنجم به عنوان اثرگذارترین شاخص و ارتباطات در سطح اول به عنوان اثرپذیرترین شاخص لحاظ گردیدند.
Introduction: The purpose of this study was to model purposeful leadership in schools. research methodology: This study is based on the applied purpose and in terms of the type of research method in the field of descriptive survey studies. The analysis approach has been done, mixed and combined with qualitative and quantitative methods. In order to identify the indicators of purposeful leadership, semi-structured interviews with 14 university professors in the field of organizational behavior, leadership and educational management who were selected by snowball sampling method were used. The validity and reliability of the interviews were confirmed using the Q sort method and the Kappa Cohen index, respectively. Coding of interviews using Atlas ti 8 software led to the identification of 10 main categories as targeted leadership indicators. Purposeful leadership modeling was performed using the opinions of 32 experienced school principals in the city of Khorramabad, which were determined by purposive sampling, using an interpretive structural method. The validity and reliability of the pairwise comparison questionnaire were confirmed using the relative content validity method and the-test-post-test method, respectively. Findings: The result classified purposeful leadership indicators into five levels, in which knowledge-based in the fifth level was considered as the most effective index and communication in the first level as the most effective index. Conclusion: The findings of this study suggest that purposeful leadership is an influential factor in schools, which highlights the need to pay more attention to this issue.
ملخص الجهاز:
بدون شک تحقق چنين آرماني نيازمند افرادي با قدرت نفوذ بالا در مدارس خواهد بود که بتوانند با ايجاد درک درستي از هدف عاليه مدارس يعني پرورش سرمايه هاي انساني جهت توسعه آرمان هاي جامعه ، بتوانند با اثرگذاري در عناصر اصلي مدارس شامل دانش آموزان ، کارکنان و همه ي خانواده ها، اهداف عملياتي مدارس را در جهت دستيابي به هدف عاليه نظام تربيتي محقق ساخته (١٥ :٢٠١٦ ,Pourkarimi et al) و بدين طريق زمينه و جو مناسبي را به منظور پيشبرد برنامه هاي عملياتي فراهم سازند (٥ :٢٠١٩ ,de Vries & ,Breevaart, K.
کدگذاري داده هاي مصاحبه شناسه مقولات اصلي مقولات فرعي X1 هوش فرهنگي هوش انگيزشي، هوش عملکردي، هوش ارتباطي، هوش شناختي، هوش ادراکي ارزش هاي X2 آموزشي فلسفه تعليم و تربيت ، پذيرش ايده هاي کاربردي بديع ، انعطاف پذيري به تغييرات X3 ارتباطات ارتباطات شفاهي، ارتباطات کتبي، سخنوري، تسلط بر شيوه هاي ارتباطي اثربخش ، تعاملات بين سازماني X4 دانش محوري اطلاعات در خصوص سيستم آموزشي، سواد مربيگري، دانش تخصصي در حوزه فعاليت ، اندوخته دانشي توان تحليل مسائل ، قدرت شهود بالا، توان برنامه ريزي، توانايي کنترل و هدايت ، توان تصميم گيري، اراده قوي، هدايت صحيح X5 مهارت مديريتي نيروها توان برقراري ارتباط ، بهره گيري از دانش و اطلاعات ، مهارت تعليم و تربيت ، قدرت نفوذ، توان جهت دهي، ساخت الگوهاي رفتاري X6 مهارت فني هدفمند، شايستگي زباني X7 انگيزه ميل دروني به آموزش ، تمايل به يادگيري موضوعات بروز، تمايل به برقراري ارتباطات ، اشتياق به هدف مداري، شوق اثرگذاري شايستگي X8 احترام متقابل ، نقش الگوي رفتاري، وسعت فکري، عملکرد راهبردي، مشارکت کردن ، مديريت تعارضات ، کار جمعي رفتاري X9 مثبت انديشي خودآگاهي، خوباوري، اعتمادبه نفس ، انعطاف پذيري، صداقت ، حاميبودن ، توجه به ايده هاي ديگران X10 هدف مداري تعريف اهداف روشن ، پايداري در مسير تحقق اهداف ، شجاعت ، صبر و پايداري، نظم و ترتيب ، تدوين راهبردهاي صحيح کدگذاري مقولات اصلي با استفاده از نرم افزار ٨ Atlas ti به شرح شکل ١ ارائه شده است .