خلاصة:
امروزه، افزایش انتشار کتابها و مقالات در رشتههای مختلف دانش بشری و نیاز پژوهشگران و دانشمندان به سوابق تحقیقاتی، تهیۀ فهرستها وکتابشناسیهای مختلف را ضروری کرده است.کتابشناسی (Bibliography) صورتی از نام و مشخصات مواد کتابی یا غیر کتابی در هر حوزۀ علمی است که به روشی خاص تنظیم شده باشد و مراجعه کنندۀ بتواند از طریق آن،دربارۀ کتابها و مجموعۀ آثار مورد نیازش در موضوعهای گوناگون، آگاهی به دست آورد. سیمین دانشور (1300-1393) از دهۀ 40 شمسی به بعد و همزمان با انتشار سووشون(1348)، در مرکز توجه بسیاری از مقالات و نوشته های منتقدان و صاحبنظران قرار گرفت.درمقالۀ حاضر سعی شده کتابشناسی توصیفی-تحلیلی مقالات فارسی منتشر شده در بازۀ زمانی 1340 تا 1396 خورشیدی دربارۀ آثار این نویسنده تهیه گردد. بدین منظور، ابتدا با جستوجو در پایگاههای اطلاعاتی و مراجعه به فهرستهای مختلف مقالات فارسی، تمامی مقالات فارسی مرتبط با دانشور و آثار داستانی او تهیه و به دقت مطالعه شد. سپس به ترتیب زمانی و تاریخی، توزیع کمیت این مقالات در دهههای مختلف تا سال 1396، طی نمودارهایی ارائه گشت. از رهگذر این بررسی، مشخص شد که دربارۀ دانشور و آثار او تا سال 1396 تعداد 197مقاله در نشریههای مختلف فارسی به چاپ رسیده است. رمان سووشون(1348) با 59 مقاله، بیشترین اقبال را داشته است. زمینههایی چون: نقد و بررسی آثار، شخصیت نویسندگی دانشور، مطالعات و نگرشهای فمنیستی و زنگرایانه، بررسی شخصیتهـای داستانی و عناصر داستان، مطالعات جامعهشناختی، مطالعات تطبیقی، شرح حال و زندگی، ترجمۀ آثار، مطالعات زبانی، تقدیر و ستایش، کتابشناسی و برخی موضوعهای دیگر، محور مطالب غالب مقالات بوده است.
knowledge and the need and reliance of scholars and scientists on research records has required the provision of indexes and bibliographies. Bibliography is A form of the name and specification of books or non-books in any field of science that is arranged in a specific way, and the client is able to obtain information on the books and collections of works required in various subjects. Simin Daneshvar (1921-2014) has been the focus of many critics' articles and writings since the 60's and at the same time with the publication of Savooshoon (1969). In this direction, a report card of Daneshvar’s studies was collected in order to provide a descriptive bibliology of Persian articles during the 1961 to 2017 About Simin Daneshvar’s works .For this purpose, by searching the databases , all Persian articles related to Daneshvar and his fiction papers were compiled and carefully studied. Then, in historical and temporal order, the distribution of the quantity of these papers in different decades until 2017 was presented in graphs. Through this survey, it became clear that about Daneshvar and his works by 2017, 197 articles have been published in Persian journals. Savooshoon novel (1969) with 59 articles had the most success. Topics such as: review and criticism of the studies, Daneshvar’s writing style, Feminist and Feminist attitudes,review of story characters and story elements, Sociological studies, comparative studies, biography and life, translation of works, linguistic studies, appreciation and praise, bibliography and some other topics, have been the focus of most articles.
ملخص الجهاز:
حسن لی و حسامپور در «کارنامۀ تحلیلی خیام پژوهی» (١٣٨٨)، تمامی اسناد، مقالات ، کتاب ها و پژوهش هایی را که ازسال ١٣٠٠تا ١٣٨٠ دربارۀ «خیام » و به زبان فارسی مکتوب شده است بررسی کرده ، پس از تقسیم تاریخچۀ خیام پژوهی به قبل و بعد از ١٣٠٠ شمسی، نشان داده اند که دهۀ پنجم ( از ١٣٤١ تا ١٣٥٠) خیام پژوهی نسبت به دهه های قبلی و بعدی، رشد نسبتا بهتری در تعدد و تنوع مقالات منتشر شده در این حوزه داشته است .
هر مقاله به صورت زیر و بر اساس الگویی که در کتاب فرهنگ سعدی پژوهی (حسن لی،١٣٨٠) به کار رفته ،بررسی ، نقد و گزارش شده است : ٤-١ نمونۀ یک مدخل توصیفی- تحلیلی از مقالات بررسی شده در بارۀ سیمین دانشور: عنوان مقاله : «تکرارهای غیرخلاق در داستان های دانشور بر پایۀ دیدگاه بیش متنیت » فرشته رستمی، فصلنامه علمی- پژوهشی نقد ادبی، سال ٩، شماره ٣٥، پاییز ١٣٩٥ (صص ١١٩- ١٦٤).
٥- توزیع کمی مقالات مرتبط با دانشور در محدودۀ زمانی ١٣٤٠ تا ١٣٩٦ هرچند نخستین اثر داستانی دانشور در سال ١٣٢٧ منتشر شد (آتش خاموش )، اما با توجه به این که داستان های این مجموعه ، ساده ، ابتدایی و رمانتیک بود و به خاطر ضعف در روایت ، شخصیت پردازی، هم چنین کلیگویی و نثر غیر داستانی، جایگاه ، ارزش واعتبار ادبی درخوری در داستان نویسی ایران کسب نکرد- به گونه ای که حتی خود نویسنده هیچ گاه حاضر به تجدید چاپ آن نگردید- بنابراین ، تا آن جا که محدویت های جست وجو اجازه میداد، هیچ مقاله ای که به صورت جداگانه و مستقل به نقد و بررسی آن پرداخته باشد، دیده نشد.