خلاصة:
متنوع سازی شرکتی شکلی از استراتژی شرکتی است که بسیاری از مدیران برای بهبود عملکرد شرکت از آن استفاده میکنند. بر اساس تئوری نمایندگی، مدیران اطلاعات بیشتری در مقایسه با سهامداران دارند و ممکن است تصمیماتی اتخاذ نمایند که هم راستا با منافع سهامداران نباشد و مدیران زمانی که مهارتهای نسبی خودشان را ارزیابی میکنند به نسبت، گرایش به دست بالا گرفتن تواناییهایشان دارند. مدیران اغلب به منظور گمراه ساختن سهامداران نسبت به عملکرد اقتصادی واقعی شرکت، سود را مدیریت میکنند. یکی از عوامل مهمی که بر مدیریت سود تاثیرگذار است، میتواند استراتژی متنوع سازی شرکتی باشد. هدف از این مطالعه، بررسی رابطه بین اعتماد به نفس بیش از حد مدیران و متنوع سازی شرکتی میباشد. بدین منظور تعداد 119 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای سالهای 92 تا 98 انتخاب گردیدند. برای آزمون فرضیهها از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد بین بیش اعتمادی مدیران و متنوع سازی شرکت رابطه منفی وجود دارد.
Corporate diversification is a form of corporate strategy that many managers use to improve company performance. According to agency theory, managers have more information than shareholders and may make decisions that are not in the best interests of shareholders, and managers tend to overestimate their abilities when evaluating their relative skills. Managers often manage profits in order to mislead shareholders into the actual economic performance of the company. One of the important factors that affect profit management can be the company's diversification strategy. The purpose of this study is to investigate the relationship between managers' overconfidence and corporate diversification. For this purpose, 119 companies listed on the Tehran Stock Exchange for the years 92 to 98 were selected. Multiple regression analysis was used to test the hypotheses. The results show that there is a negative relationship between managers' overconfidence and company diversification.
ملخص الجهاز:
از آنجا که مديران با اعتماد 1 Ishikawa & Takahashi 2 Andreou 3 به نفس بالا اغلب نسبت به همتايان منطقي خود سرمايه گذاري متنوع را دنبال ميکنند کيفيت سرمايه گذاري کاهش مييابد، که به نوبه خود به دليل فعاليت هاي متنوع بيش از حد و ناموفق خود، منجر به کاهش ارزش شرکت مي شود.
1 Aktas et al 2 Berry-Stölzle et al 4 فرضيه هاي پژوهش فرضيه اصلي تحقيق : بين بيش اعتمادي مديران و متنوع سازي شرکت رابطه معني داري وجود دارد.
لذا فرضيه هاي تحقيق به شرح زير است : فرضيه اصلي تحقيق : بين بيش اعتمادي مديران و متنوع سازي شرکت رابطه معني داري وجود دارد.
جدول (١٠): نتايج آزمون رگرسيون فرضيه فرعي دوم تحقيق (به تصویر صفحه رجوع شود) بحث و نتيجه گيري در اين تحقيق ، به بررسي رابطه بين بيش اعتمادي مديران و متنوع سازي شرکت هاي پذيرفته در بورس اوراق بهادار تهران پرداختيم .
لذا اين پژوهش به دنبال بررسي رابطه اعتماد به نفس بيش از حد مديران و متنوع سازي شرکت است .
نتايج حاصل از آزمون فرضيات با استفاده از تخمين داده هاي تلفيقي به روش رگرسيون با اثرت ثابت در فرضيه تحقيق نشان داد که رابطه منفي بين اعتماد به نفس بيش از حد مديران و متنوع سازي شرکت وجود دارد.
لذا نتايج حاصل از اين پژوهش نشان ميدهد بين بيش اعتمادي مديران و متنوع سازي شرکت رابطه معنادار و منفي وجود دارد.