خلاصة:
به گفته دین شناسان، دین جزء اساسی وجود انسان است. ازطریق دین، انسان به دنبال تحلیل جهان و زندگی، منشأ و پایان هستی است؛ این مساله، موضوع اصلی جامعه شناسی و مردم شناسی است، تا آنجا که یک جایگزین فکری و فرهنگی برای تفسیرهای سکولار ازمبدأ وجود و رابطه انسان با جهان و زندگی قلمداد می شود. ازنظر برخی، تفکر افسانه ای به تفکر دینی و سپس به تفکر علمی و عینی تبدیل شده است. رابطه جنسی اساس بیولوژیکی وجود انسان است. اما با این حال، به ظاهر، دین و جنسیت ازحیث فرهنگی با هم ناسازوارند. دراین تحقیق که با رویکرد توصیفی –تحلیلی صورت گرفته بدین پرداخته ایم که نص قرآنی به موضوع رابطه جنسی به این اعتبار که اساس وجود انسان و راه ادامه حیات هستی است، با زبانی وحیانی و به دور ازپستی و با عباراتی لطیف و الفاظی برگزیده پرداخته است. تفسیر جنسی برخی آیات، تابع فرهنگ مفسر درپارادایم تحلیل های اجتماعی و آنتروپولوژیک است که این موارد را درزمره تلاشهای بشری قرار داده و ازاین رو دلالت حقیقی نص قرآنی را ۱۰۰% بازتاب نمیدهد و این موضوع، مجال را برای خوانش دوباره نص قرآنی و تاویل دوباره آن مطابق با قُدسیتش، بازمی گذارد.
According to theologians, religion is an essential component of human existence. Through religion, man seeks to analyze the world and life, the origin and end of existence; This is the main subject of sociology and anthropology, as it is considered an intellectual and cultural alternative to secular interpretations of the origin of human existence and relation to the world and life. For some, mythological thinking has become religious thinking and then scientific and objective thinking. Sex is the biological basis of human existence. Yet, apparently, religion and gender are culturally incompatible. In this research, which has been done with a descriptive-analytical approach, we have dealt with the fact that the Qur'anic text deals with the subject of sexual intercourse as the basis of human existence and the way of life, with revelatory language and far from inferiority and with subtle phrases and selected words. . The sexual interpretation of some verses is a function of the culture of the interpreter in the paradigm of social and anthropological analysis, which puts these cases in the category of human endeavors and therefore does not reflect the true meaning of the Qur'anic text 100%. It leaves according to its sanctity.
ملخص الجهاز:
com@motarjem٦٠ شماره ۶ بهار و تابستان ١۴٠٠ ١- طرح مساله اميل دورکيم ازجامعه شناسان بزرگي به شمار ميرود که به پديده دين توجه بسياري داشته و ازطريق آن ، مفاهيم جامعه شناسي دين را تاسيس کرده و درتحقيقات ميداني خود يک تفسير اجتماعي ازدين ارائه داده ، با اين توضيح که دين عبارت است ازيک سري فعاليت هاي اجتماعي قابل احترام که جامعه همان فعاليت ها را تحت عنوان نمادهاي ديني که داراي صفت «مقدس » هستند انجام مي دهد.
ازطريق اين مطالعات ، مي فهميم که امکان جمع ميان مفاهيم مقدس و نامقدس درتفاسير برخي عالمان که آميخته با فهم بشري بوده و درمورد پاره اي آيات قرآن کريم ارائه شده ، وجود دارد؛ زيرا طبق اين مطالعات ، دين «يک رفتار اجتماعي» است که تابع تغييرات بشر و فهمش درمورد رابطه ميان مرد و زن و انگيزه هاي غريزي و بيولوژيکي آن بوده ، و دين نمي تواند يک مفهوم «ديني» به معناي ماورايي و صادره ازجانب خداوند باشد.
(ابن منظور، ذيل ماده «مجن » ) ١۴٠٠ ٢٣۴ اين آزادي جنسي تا مدتها بعد ازظهور اسلام هم ادامه داشت و حيات معاصر نيز نتوانسته بر آن غلبه کند و همين موضوع باعث شده که برخي بگويند ديدگاه عرب ها درمورد رابطه جنسي، درآزادي و بيبندوباري آن خلاصه ميشد؛ آنها هيچ فشاري، هنگام صحبت درمورد زن و رابطه جنسي مرد و زن احساس نمي کردند و سبب تحجر و تعصبي که امروزه وجود دارد، همان آزادي و بي بند و باري گذشته بوده است (منجد، ١٩٥٨م ، ص ٥٦).