خلاصة:
منابع ملی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تمام ویژگی ها و خصوصیات غیرحکومتی جامعه، ملت و کشور ایران است که شامل متغیرهای جغرافیایی، فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و اقتصادی می شود. و در عوامل و متغیرهای متعدد در سه سطح فردی، ملی بین المللی بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تاثیر می گذارند. از اینرو، یکی از منابع تعیین کننده سیاست خارجی جمهوری اسلامی، ویژگی ها و خصوصیات جامعه و کشور ایران می باشد و هدف این مقاله واکاوی چگونگی تاثیرگذاری عوامل و عناصر جامعه ای (Societal) ایران بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی است. در واقع، هدف پاسخگویی به این پرسش اساسی است که خاصه های ملی و جامعه ای ایران چه تاثیری بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی دارند؟ پاسخ موقت به این سوال، به عنوان فرضیه، آن است که عوامل و متغیرهای ملی باجامعه ای ایران باعث ثبات و تداوم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می شود. جمهوری اسلامی ایران هم یکی از این ملتها است. بررسی زوایای گوناگون سیاست خارجی کشورها، همواره جزو دغدغه اندیشمندان حوزۀ روابط و سیاست بینالملل به شمار میرود. از جمله عوامل موثر در شکلگیری سیاست خارجی همۀ کشورها و از جمله جمهوری اسلامی ایران، که کمتر به آن توجه شده است، «منابع اجتماعی» است. در این مقاله، نویسندگان با بهرهگیری از نظریۀ سازهانگاری، با روش توصیفی ـ تحلیلی و گردآوری شده است.
ملخص الجهاز:
بررسی متغیرها حقوقی، سیاسی و هویت های تآثیرگذار بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین الملل بر مبنای سازه انگاری سعید جهانگیری، سیده سمانه غفاراف، محسن عبداللهی دکتری، علوم سیاسی، مسائل ایران، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران فوق لیسانس مترجمی زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران،ایران دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته تاریخ، دانشگاه آزاد اسلامی ابهر و مدرس دانشگاه علمی کاربردی چکيدهمنابع ملي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران، تمام ويژگي ها و خصوصيات غيرحكومتي جامعه، ملت و كشور ايران است كه شامل متغيرهاي جغرافيايي، فرهنگي، تاريخي، اجتماعي و اقتصادي مي شود.
تأثیر هویت اجتماعی بر دولتها سازهانگاران در حوزۀ روابط و سیاست بینالملل، رویکردی هویتمحور به سیاست خارجی دارند و به جای تأکید بر توانایی دولتها یا توزیع قدرت بهعنوان ویژگی اصلی ساختار نظام بینالملل بر خلاف جریان اصلی خردگرا بر «هویت» دولتها تمرکز میکنند و معتقدند هویتها اموری مسلم و قطعی نیستند بلکه اموری هستند که به دست انسانها ایجاد میشوند و به همین دلیل که انسانها آنها را ایجاد کردهاند، ممکن است بهگونهای دیگر نیز ایجاد شوند (Hopf, 2000: 175).
تأثیر هویتهای سهگانه بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همانگونه که در چارچوب تحلیلی بیان شد، سازهانگاران معتقدند آنچه باعث شکلگیری منافع میشود، هویت اجتماعی بازیگران است.