خلاصة:
تالیف قلوب یا المولّفة قلوبهم یکی از اصول سیاستخارجی اسلام است که بیشتر از دیگر اصول مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته، ماهیت این اصل روابط خارجی اسلام در دلجویی از مشرکان، کفار و گروهی خاص از مسلمانان را تبیین میکند با توجه به اهمیت این موضوع در این تحقیق به بررسی حکم تالیف قلوب در عصر حاضر می پردازیم و به دنبال این پرسش است که آیا حکم تالیف قلوب در عصر حاضر همچنان باقی است؟ در این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی با منابع کتابخانه ای به بررسی این تحقیق پرداخته ایم و فرضیه تحقیق این است که حکم تالیف قلوب در عصر حاضر ضرورت دارد و همچنان باقی است. نتایج حاصل از تحقیق بیان می کند که در عصر حاضر نیز «سیاست»، با هویت هدایت جامعه در جهت مصالح دنیوی و اخروی، و ادارة کشور و هدایت عمومی همراه با تامین مصالح فرد و جامعه، اعم از مادی و معنوی، پیوندی معنادار با تالیف قلوب دارد. همسویی این دو پدیده در نگاه اسلامی از باب وحدت در هدف است؛ زیرا هر دو، تامینکنندة اهداف و مصالح فرهنگی، اجتماعی و امنیتی امت و نظام اسلامی در عصر کنونی نیز است.
ملخص الجهاز:
( قرضاوی، ، 1414، ص 598) در جواب دلیل دوم نیز گفته شده: این ادعا که دیگر در این زمان نیازی به تالیف قلوب نمی باشد، یک ادعای نادرست می باشد، زیرا از طرفی این حکم صرفاً به این دلیل نیست که آنها در مقابل به ما کمک کنند چون همچنان که قبلاً هم اشاره شد، یکی دیگر از دلایل تالیف قلوب، ترغیب دیگران به دین اسلام و نجات آن ها از ضلالت و کفر میباشد، از طرف دیگر باید این واقعیت را بپذیریم که اسلام در حال حاضر دچارمظلومیت و غربت شده و ملت های مسلمان از هر سو مورد هجوم قرار گرفته اند، بطوریکه برخی از آنان دچار ذلّت و خود کم بینی شده اند، بنابراین در چنین موقعیتی اسلام بیشترین نیاز را به ایجاد اتحاد کامل در بین مسلمانان دارد، تا آنها رو به سوی جلب حمایتهای دیگر کشورهای غیر مسلمان نیاورند بنابراین قول حقّ بقای این اصل بعد از پیامبر بوده و امام مسلمین با صلاح دید خود می تواند سیاست تالیف قلوب را بکار ببرد..
(همان، ص 42 ) وجوب تألیف قلوب در عرصه سیاست داخلی و خارجی با تکیه بر آرای امام خمینی (ره) کمک های مالی اصل پرداخت کمکهای مالی و غیر مالی جهت جذب برخی کشورها به دولت اسلامی، یا تعدیل موضع آنا نسبت به کشور اسلامی و سیاستهای آن، اصلی است که از سوی غالب فقها مورد تأیید می باشد و به اعتقاد برخی از آنان باید از اصول سیاست خارجی اسلام به شمار آید.