خلاصة:
زمینه و هدف: بحرانیبودن آمار مرتبط با حوادث رانندگی بر لزوم توجه روزافزون و اهمیت تدابیر پیشگیری از وقوع این جرائم افزوده است و این موضوع را به دغدغۀ اساسی تبدیل کرده و ضرورت اقدامات پیشگیرانۀ کنشی (کیفری) در رابطه با جرائم و تخلفات رانندگی را آشکار کرده است. از اینرو، هدف پژوهش حاضر، شناسایی مولفهها و شاخصهای پیشگیری از جرائم و تخلفات رانندگی بر طبق نظر خبرگان است. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی- توسعهای و از نظر نوع، داده کیفی با رویکرد تحلیل مضمون استفاده شد. جامعه تحقیق را خبرگان و صاحبنظران حوزه پیشگیری از جرائم و تخلفات رانندگی و مدیریت ترافیک شهری تشکیل میدهد که 8 نفر به روش هدفمند انتخاب شدند و برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته استفاده شد. یافتهها: در تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه در قالب 5 مقوله اصلی شامل پیشگیری کیفری و اثرات آن بر اعمال مجازات کیفری، ارتقای سطح عملکردی قوانین و مقررات، کاهش آماج جرم، اقدامات پیشگیرانه منجر به مجازات، پیشگیری کیفری و غیرکیفری در کاهش تخلفات رانندگی و همچنین ارتباط پیشگیری کیفری و اجرای مجازاتها ارائه شد که هرکدام شامل ابعاد و شاخصهای متعددی بود که اقدامات، قانونگذاریها، سیاستگذاریها، ضمانت اجراهایی را در قالب 32 مورد ارائه داد. نتیجهگیری: پلیس راهنمایی و رانندگی باید با هر وسیله ممکن به سمت یک فرهنگسازی پیشگیرانه حرکت کند و افراد را برای اقدامات اشتراکی سوق دهد و با ایجاد و تقویت مشارکت سازمانی و دستگاههای قضایی و انعطافپذیری و رسالت سازمانی قابلدستیابی خواهد بود.
Background and Aim: The criticality of statistics related to traffic accidents has increased the need for increasing attention and importance of measures to prevent theoccurrence of these crimes. has done. Therefore, the purposeof this study is to designa model for the prevention of driving offenses and violations according to experts.Method: The research method is developmental in terms of purposeand heuristic in terms of qualitative data type, so content analysis was used. Thestudy population consisted ofexperts and experts in the field of crime prevention and traffic violations and urban traffic management and the statistical sample included 8 people who were selected by snowballmethod anddata collection was done through semi-structured data interviews. Data analysis was performed in "MAXQDA" software..Findings: In analyzing the data obtained from the interview in the form of 5 main categories including criminal prevention and its effects on the application of criminal punishment, improving the functional level of laws and regulations, reducing the target of crime, preventive measures leading to punishment, criminal and non-criminal prevention in The reduction of traffic violations as well as the relationship between criminal prevention and execution of punishments were presented, each of which included several dimensions and indicators that provided actions, legislation, policies, and performance guarantees in the form of 32 cases.Conclusion: Traffic and driving should move towards a preventive culture building by any means possible and lead people to take joint actions and will be achieved by creating and strengthening organizational participation and judicial systems and flexibility and organizational mission..
ملخص الجهاز:
com يافته ها: در تحليل داده هاي حاصل از مصاحبه در قالب ٥ مقوله اصلي شامل پيش گيري کيفري و اثرات آن بر اعمال مجازات کيفري ، ارتقاي سطح عملکردي قوانين و مقررات ، کاهش آماج جرم ، اقدامات پيش گيرانه منجر به مجازات ، پيش گيري کيفري و غيرکيفري در کاهش تخلفات رانندگي و هم چنين ارتباط پيش گيري کيفري و اجراي مجازات ها ارائه شد که هرکدام شامل ابعاد و شاخص هاي متعددي بود که اقدامات ، قانون گذاري ها، سياست گذاري ها، ضمانت اجراهايي را در قالب ٣٢ مورد ارائه داد.
با اين حال تا جاي ممکن سعي شد در گزاره هايي که بيش از يک نظريه استفاده شده ، تشابه آنها رعايت شود تا نظريه هاي مورد استفاده مکمل يکديگر باشند؛ مدل حاضر برگرفته از نظريات و رويکردهاي روشن قنبري (١٣٨٩)، عبدالرحماني (١٣٨٦)، معتمدنژاد (١٣٨٦)، امين صارمي (١٣٨٠)، چلبي و مبارکي (١٣٨٤)، شريفي و فتح الهي (١٣٩٧)، اقليمي (١٣٩٦)، گيدنز، (١٣٩٣)، ترابي ، رحماني ، قبادي لموکي ، حاجي بابائي ، فاني ، (١٤٠٠)، کاظمي ، کشفي ، حاجي مقصود، (١٤٠٠)، بکاريا (١٣٩٢)، پرادل (١٣٨٨) و هم چنين مفاد قانون رسيدگي به تخلفات است .